Aandeel Achterhoekse vrouwelijke ondernemers neemt toe, mannen gaan vaker failliet
Vooral actief in detailhandel, gezondheid, persoonlijke dienstverlening en horeca
Opmars Achterhoekse zakenvrouwen
Ondernemen is kansen zien en risico’s nemen. Maar ook met veel plezier een mooi bedrijf opbouwen. Steeds meer vrouwen in de Achterhoekse gaan voor een eigen zaak of business en zijn daarin vaak ook nog eens zeer succesvol. Het aandeel Achterhoekse zakenvrouwen is sinds 2014 opgelopen van 33% naar 36%. Dat betekent dat inmiddels meer dan één op de drie ondernemers vrouw is. Dit is overigens gelijk aan het landelijke beeld.
Er is dus sprake van een duidelijke opmars van Achterhoekse zakenvrouwen. In welke sectoren zijn ze vooral actief? Uit cijfers van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel blijkt dat het gaat om detailhandel, gezondheid, persoonlijke dienstverlening en zakelijke diensten. Deze vier groepen lieten de afgelopen vijf jaar een flinke stijging zien. Het aandeel vrouwelijke ondernemers in de gezondheid en persoonlijke dienstverlening ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Wat ook opvalt is dat er in deze regio meer vrouwen aan het roer staan bij een horecabedrijf dan elders in Nederland. Dat geldt ook voor de bouw, industrie en logistiek, maar dan wel in mindere mate. Wilma Elbertsen, regiomanager van VNO-NCW Achterhoek onderschrijft dat. “De industrie is traditioneel een mannenbolwerk. Voorheen was het haast ondenkbaar dat een vrouw een technisch bedrijf zou leiden.
Daar zie je de afgelopen tijd een kentering in. Steeds meer jonge vrouwen zijn hoog opgeleid en groeien door in functies, ook in de maakindustrie waar de Achterhoek van origine sterk in is vertegenwoordigd.” Volgens Elbertsen zijn vrouwelijke ondernemers bezig aan een inhaalslag. “Tijdens de crisis waren er weinig starters. Vrouwen zijn dan vanwege de mogelijke risico’s iets terughoudender. Bij economische groei zie je een tegengestelde beweging. Dat zorgt er nu voor dat meer vrouwen een eigen bedrijf starten vanwege het gunstige ondernemersklimaat.” De groep vrouwen tussen de 30 en 45 is relatief het grootst, maar liet de afgelopen vijf jaar de geringste stijging zien. Het aandeel vrouwelijke ondernemers in de Achterhoek neemt in ieder geval toe en de verwachting is dat die tendens door zal zetten.
Weetjes
- Vrouwelijke ondernemers beginnen relatief vaak een webwinkel, een management- en organisatieadviesbureau of een bedrijf in haar- en schoonheidsverzorging. Daarnaast gaan ze relatief vaak als freelancer aan de slag.
- Er ontstaan meer netwerkclubs alleen voor vrouwen.
- Zijn vrouwelijke ondernemers succesvoller? Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Mannen gaan vaker failliet omdat zij meer risico nemen. Qua omzet zie je een ander beeld. Mannelijke ondernemers verdienen meer en zijn vaker miljonair door het bedrijf.
- Mannen zijn meer gericht zijn op ambitie en groei, waar vrouwen zich veel meer bezighouden met de kwaliteit van hun werk. Dat verklaart waarom vrouwen vooral werken binnen het vakgebied waarin zij zichzelf expert achten.
- Uit onderzoek van de FNV blijkt dat veel vrouwen een eigen bedrijf zijn gestart omdat ze door hun vorige werkgever onvoldoende gewaardeerd werden en een gebrek aan carrièreperspectief hadden, onder andere door de dominante mannencultuur. Zij zien meer ontwikkelingskansen in hun carrière als zelfstandig ondernemer.
- Een andere reden is onafhankelijkheid. Ze willen hun eigen baas zijn, zodat ze onder meer hun werktijden flexibel kunnen indelen en bijvoorbeeld uit huis kunnen werken.
- De volgende kwaliteiten zijn voor vrouwen van toepassing: doorzettingsvermogen, creativiteit, geduld, zelfreflectie, vrouwelijke intuïtie en de wil om hard te werken.