Jochem Beunk

Alfa Romeo, Italiaanse klasse

Alle goede dingen bestaan in drieën. Dat moeten René Ebbers en Ellen van den Bosch ook gedacht hebben. Het stel uit Azewijn heeft een bijzondere collectie van drie heel verschillende auto’s van Alfa Romeo in bezit. “Het spreekt voor zich dat we echte liefhebbers zijn van het Italiaanse merk. Design, hightech en sportieve prestaties gaan hand in hand. Alfa Romeo is emotie.”

Ruim twintig jaar geleden raakte René Ebbers ‘besmet’ met het Alfa-virus. Van zijn toenmalige werkgever kreeg hij een Alfa Romeo 156 als bedrijfsauto toebedeeld. Het was een uiterst plezierige eerste kennismaking. De sportieve auto met een onderscheidend karakter viel in de smaak. “Ik weet nog goed dat ik dacht: zo kan het dus ook! Je mag wel zeggen dat daar de liefde voor het merk is ontstaan.”

Spider QV

René en Ellen kochten in 2008 zelf een Spider QV oftewel een Quadrifoglio, met het groene klaverblad als embleem. Dit rode sportmodel uit 1989, te gebruiken als cabrio, wordt nog regelmatig gebruikt met mooi weer tijdens ritjes in de regio. Het Achterhoekse koppel werd lid van de Stichting Club van Alfa Romeo Bezitters (SCARB), één van de grootste en meest actieve autoclubs van ons land. Daar kregen ze contact met een lid uit Zevenaar die onder andere over een Giulia uit 1972 beschikte. “Een prachtig exemplaar, nog ongerestaureerd en origineel. We wilden hem graag kopen. Echter de eigenaar hield de boot steeds af. Na een tijdje wilde hij toch wel over een mogelijke verkoop praten. We hadden een deal, maar hij kreeg er gelijk spijt van en ging het feest ging niet door. Een jaar later, in 2010, kwam het er toch echt van. De Giulia 1300 Super uit 1972, mijn geboortejaar, was van ons.”

‘Ze applaudisseerden, soms met tranen in de ogen’

Tijd ver vooruit

Sindsdien rijden René en Ellen met plezier in hun fraaie, grijze klassieker. Vorig jaar ging men met de club richting Italië, waarbij ook de Alfa-fabriek in Milaan met een bezoek werd vereerd. “Het was een unieke ervaring. De auto ging terug naar de roots. In Nederland krijgen we vaak duimpjes als we langsrijden, maar in Italië is het veel erger. Daar worden vooral de ouderen zelfs emotioneel als ze oog in oog komen met een oldtimer. Ze staan te applaudisseren, soms met tranen in de ogen.” De wagen hield zich kranig, zelfs de bergpassen vormden geen probleem. De Giulia was zijn tijd dan ook ver vooruit. Hij stond bekend als een krachtpatser met een inhoud van 1.290 cm3 en 89 pk onder de motorkap, echt ongekend destijds. Met rondom schijfremmen, dubbele bovenliggende nokkenassen en standaard vijf versnellingen zat het met de hightech ook opvallend goed voor begin jaren zeventig van de vorige eeuw. “Een technisch hoogstandje met een sportief karakter en dat voor een ‘gewone’ middenklasser. De vormgeving van de Giulia spreekt ons ook aan. De rechte, elegante lijnen. Alfa staat bekend om zijn design. Heel stijlvol, zeker met de details aan de grille.”

Het bleef dus niet bij twee modellen van Alfa Romeo. Vorig jaar kwam er in Azewijn een zwarte 4C Competizione uit 2015 bij. Een lichtgewicht racemodel van 895 kilo. “Dat is weer heel iets anders, maar wel heel gaaf. De 4C gaat in vier seconden naar 100 kilometer. Met deze wagen erbij hebben we een collectie van drie Alfa’s uit verschillende periodes, dat maakt het bijzonder.”

Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.

Meer MIJN Auto? Klik dan hier!

MIJN Auto – mei 2020
Uitgever – MIJN Magazine
Auteur – Richard Stegers
Fotografie – Robin Sommers

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *