Puck

‘Als verkoper kun je echt iets voor iemand betekenen’

Iemand die het leuk vindt om sterke klantrelaties op te bouwen en te onderhouden, zou heel goed kunnen kiezen voor een baan als accountmanager/sales. Daarmee heb je niet alleen een leuk contact met de klanten, maar deze rol biedt bovendien directe invloed op de bedrijfsomzet en succes, wat zowel uitdagend als zeer belonend kan zijn, vertellen Puck Reijerink en Allard van Hardeveld.

Puck Reijerink (26 jaar)
Junior accountmanager bij Kaemingk BV in Aalten

Allard van Hardeveld (53 jaar)
Runt, ontwerpt en verkoopt bij Superkeukens in Zutphen

Puck Reijerink (26) wilde voor haar studie International Business een afstudeerstage in het buitenland, maar door corona ging dat niet door. “Om toch bij een internationaal bedrijf stage te lopen kwam ik bij Kaemingk terecht. Mijn stage beviel zo goed, dat ik ben gebleven. Eerst als commerciële binnendienst op de afdeling Sales UK/Ireland, maar vrij snel besloot ik dat ik de verkoop in wilde. Sinds januari dit jaar ben ik junior accountmanager. Kaemingk is dé bestemming voor prachtige woondecoratie, met een focus op kerst- en voorjaarsthema’s, dit maakt het verkopen van deze items dan ook erg boeiend. Daar komt bij dat Kaemingk een fijne plek is om te werken, ook qua collega’s. Er is een goede mix van jong en oud. Ze denken met je mee over wat je wil en kan. Als je merkt dat je huidige positie niet helemaal bij je past, bieden ze mogelijkheden om van koers te veranderen en binnen het bedrijf een nieuwe richting in te slaan. Bovendien investeert Kaemingk in jouw persoonlijke groei door middel van trainingen en het bieden van kansen. Voorlopig ben ik in elk geval niet van plan om te vertrekken.”  

Allard van Hardeveld (53) heeft een commerciële achtergrond en had lange tijd een eigen drukkerij, maar zette die om in een online bedrijf. “Dat gaf mij de ruimte om iets anders te gaan doen. Mijn vrouw is ooit begonnen in keukens en dat vond ik altijd leuk. Ik kreeg de kans om bij een keukencentrum te gaan werken en heb me daar toen de werkzaamheden eigen gemaakt. Na mijn verhuizing naar de Achterhoek ging ik aan de slag bij een keukencentrum in Zutphen en heb niet lang daarna het roer overgenomen. We hebben nu net de winkel weer een stukje groter gemaakt en helemaal vernieuwd. Ook met wat luxere keukens in het hogere segment, want de vraag neemt gewoon toe. We zijn tegenwoordig één van de grootste keukenzaken in de regio. Het contact met klanten is waanzinnig leuk en ik vind business to consumer veel leuker dan business to business. Je kunt echt iets betekenen voor iemand, oplossingen voor ze bedenken, rekening houden met mogelijkheden en budget en daarmee iemand enorm blij maken.”

Feiten en cijfers:

  • In de Achterhoek zijn er 27.730 arbeidsplaatsen in de groot- en detailhandel. Dat is een afwijking van +1,4% ten op zichten van de werkgelegenheidsstructuur van Gelderland.
  • De sectoren groot-, detail-, en autohandel (19,0%) en gezondheidszorg (18,1%) zijn de grootste sectoren in de regio Achterhoek, gevolgd door de sector industrie (17,7%).
  • In de sector groot- en detailhandel en autohandel worden Kaemingk uit Aalten (klasse werkzame personen: 200 t/m 499) en Kramp uit Oude IJsselstreek (klasse werkzame personen: 500 t/m 799) genoemd als grote bedrijven en instellingen in de Achterhoek.
  • De werkgelegenheid in de sector nam in de Achterhoek tussen 2007 en 2022 met 17% toe en dat was iets minder dan in heel Nederland, waarin de werkgelegenheid in de sector met 20% toenam.
  • De sterkste banengroei zit in 2024 in sectoren als groothandel (1,2%), overige zakelijke diensten (1,2%) en ICT (1%).
  • In 2024 lijkt de groei in werkgelegenheid echter minder rooskleurig als het gaat om de detailhandel. Zij krijgen dit jaar te maken met banenkrimp.
  • Horeca en detailhandel in de Achterhoek bieden vooral emplooi aan jongeren. Jongeren tot 27 jaar hebben een aandeel van 67% en 49% in het personeelsbestand van die sectoren.
  • Horeca, ICT en detailhandel hebben de laagste aandelen 60-plussers in het personeelsbestand. Bij detailhandel gaat het daarbij wel om 1.300 werknemers door de omvang van de sector.

___________________________________________________________________

Droombaan

Benieuwd naar andere verhalen en droombanen? Laat je ook inspireren door Achterhoekse initiatieven via https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-achterhoek-werkt/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *