Zoeken

Anschoev-n bi-j – Feestfabriek directeur Ronnie Degen

Dit jaar werd voor de 26ste keer een Zwarte Cross gehouden en het was opnieuw een groot succes. Het evenement is een enorm populair festival en daar zijn ze als organisatie bij de Feestfabriek in Hengelo ‘gepast Achterhoeks trots’ op. “We hebben dit jaar voor het eerst ook de donderdag bij het programma getrokken en ook die dag was een week voor aanvang compleet uitverkocht,” vertelt Feestfabriek directeur Ronnie Degen.

In 1997 werd de eerste Zwarte Cross gehouden. De organisatie was toen in handen van Gijs Jolink en Hendrik Jan Lovink van de boerenrockformatie Jovink en de Voederbietels, die Ronnie Degen al jaren kende. Ronnie: “Ik ben er vanaf het begin bij geweest en heb geen enkele Zwarte Cross gemist. De eerste twee was ik er als bezoeker en als goede vriend van Gijs en Hendrik Jan, maar daarna ben ik in de organisatie terecht gekomen. Zij organiseerden het vanuit de band en toen ik erbij kwam zijn we het als een bedrijf gaan organiseren. Daarvoor hebben we samen de Feestfabriek opgericht. Gijs en Hendrik hadden de ideeën, maar die moesten worden omgezet in een productie die ook commercieel opleverde. Dat was de kracht van ons drieën. Zij verzonnen en ik voerde het uit.”

Kanniet bestaat niet

De Feestfabriek is een creatief bedrijf en inmiddels zijn er 65 mensen werkzaam. “Er is hier ruimte voor creativiteit en we zijn op zoek naar mensen met mooie ideeën. Dat is nog altijd de oorsprong: een idee verzinnen en dan kijken of en hoe we het kunnen uitvoeren. Niks is ons te gek en kanniet bestaat niet. We proberen ook steeds het bedrijf te verjongen, want je kunt je afvragen of een ouder persoon nog weet wat iemand van 25 leuk vindt. We willen dus graag mensen van onze doelgroep in het bedrijf aan het werk hebben. We geven hen ruimte om nieuwe dingen te verzinnen.” In het verleden organiseerde dit team twee evenementen, namelijk de Zwarte Cross en Mañana Mañana. “Van Mañana Mañana hebben we vorig jaar besloten dat het de laatste editie was. Dus we zijn met nieuwe dingen bezig om dat gat te vullen en dat gaat ook lukken, zeg ik met enige Achterhoekse bescheidenheid”, zegt Ronnie met een lach. “Daarnaast hebben we ons eigen merk drankje Nozem en dat doet het heel erg goed. Een team van vijf mensen is daarmee bezig. En we hebben ook onze eigen merchandise lijn. We doen eigenlijk alles in eigen beheer en zijn in de loop der jaren door schade en schande wijs geworden.”

Volgende Zwarte Cross

Uiteraard zijn de mensen ook alweer bezig met het organiseren van de volgende Zwarte Cross. “We willen verder met de donderdag en in november begint de kaartverkoop alweer. De organisatie duurt ongeveer vijftien of zestien maanden, dus we zijn in maart van dit jaar alweer begonnen met het festival van volgend jaar. En sommige vernieuwingen kosten nog veel meer tijd.”

Overigens staat er voor dit jaar ook nog een heel bijzonder feestje op de agenda van de Feestfabriek. Ronnie: “We zijn door de gemeente Doetinchem gevraagd om mee te kijken naar Koningsdag, omdat de koning dit jaar naar Doetinchem komt. Ook leuk.”

___________________________________________________________________

Anschoev-n bi-j

Anschoev-n bi-j is de rubriek van MIJN Magazine waarin een bevlogen, inspirerende of bekende Achterhoeker op informele wijze onder de aandacht wordt gebracht. Bekijk andere spraakmakende artikelen met bekende Achterhoekers via https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/in-bed-met/

Verder lezen