Betere bereikbaarheid Achterhoek nodig

Wish de specialist

Het kabinet trekt de komende jaren zo’n 20 miljard euro uit voor investeringen die bijdragen aan een leefbare omgeving en economische groei. Dit geld, ondergebracht in het Nationaal Groeifonds, gaat naar kennisontwikkeling, fysieke infrastructuur, en onderzoek, ontwikkeling & innovatie. Ook de bereikbaarheid in de Achterhoek profiteert ervan.

Vooroplopen in slimme en sociale mobiliteit

De Achterhoek is één van de meest innovatieve regio’s van Nederland met talrijke hightech maakbedrijven en innovatie in meerdere sectoren. Het is zaak om inwoners een optimaal woon-, werk-, leer- en leefklimaat aan te bieden. Volgens Mark Boumans, voorzitter van 8RHK Ambassadeurs is een betere ontsluiting in van en naar de Achterhoek écht nodig om de krachtige regio op peil te houden en te verbinden met andere streken. Duurzaamheid staat daarbij voorop. De plannen liggen al klaar. Met het Nationaal Groeifonds zijn ze nog kansrijker. Het fonds is bedoeld voor drie typen versterkingen in de regio, namelijk kennisontwikkeling, research, development en innovatie en infrastructuur. 8RHK ambassadeurs – een samenwerkingsverband van ondernemers, organisaties en overheden in de Achterhoek – zet zich in op al deze vlakken. Met de lancering van het Nationaal Groeifonds geeft het samenwerkingsverband prioriteit aan inzet op Infrastructuur. Daarmee gaat de blik op de toekomst. Omdat een goede infrastructuur een randvoorwaarde is voor versterking op alle andere gebieden: Om te kunnen wonen, werken en leren.

In de Achterhoek wordt gewerkt aan een goed vervoerssysteem, waarmee alle plekken in de regio goed bereikbaar zijn. Met slim, sociaal en duurzaam vervoer. Het plan voor de RegioExpres past daarbij. Deze verbinding brengt met een combinatie van stop- en sneltrein de Achterhoek 20 minuten dichterbij de grote steden van Nederland en omgekeerd. De RegioExpres vergroot de bereikbaarheid van de Achterhoek met kortere reistijden en een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad. De kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem blijft bestaan. Reizigers uit de Liemers profiteren van meer zitplaatsen in de stoptreinen, doordat reizigers zich verdelen tussen RegioExpres en stoptreinen. Het zorgt eveneens voor een betere verbinding met de universiteiten in Nijmegen, Wageningen en Twente. Daarmee komt onze werk- en kennisvijver dichterbij voor iedereen. Het besluit over de komst van de RegioExpres staat eind van dit jaar gepland. Als alles voorspoedig verloopt kan de RegioExpres in 2026 rijden.

Waar ligt het meeste asfalt in de Achterhoek?

Waar ligt het meeste asfalt voor gemotoriseerd verkeer:

  • Gemeente Berkelland              992 km
  • Gemeente Bronckhorst            936 km
  • Gemeente Oude IJsselstreek    527 km
  • Gemeente Winterswijk              512 km
  • Gemeente Doetinchem            492 km
  • Gemeente Oost Gelre              480 km           
  • Gemeente Montferland           450 km
  • Gemeente Aalten                    423 km

Netmobiel

De Achterhoek is prachtig maar de mobiliteit kan nog wel verbeterd worden. In kleine dorpen rijden er soms maar enkele bussen per dag. De afstand naar de bushalte is voor sommige mensen te ver om te lopen en jongeren klagen over overvolle bussen. Vanuit verschillende dorpsbelangenorganisaties zijn er groepen opgericht om de mobiliteit te verbeteren. Netmobiel heeft als doel om de hele Achterhoek beter bereikbaar te maken. In eerste instantie was het alleen voor Oost Gelre bedoeld, maar de vervoersapp wordt ook uitgerold in de rest van de Achterhoek. Dan krijgt de hele regio de service aangeboden die particulier en openbaar vervoer in één overzicht koppelt. Met de uitbreiding wordt ook de functionaliteit van de app vergroot, bijvoorbeeld door werkgevers te betrekken bij het stimuleren van duurzaam reisgedrag. Netmobiel is gericht op de fijnmazige bereikbaarheid in tijd en plaats zoals we die van grote steden kennen, maar dan voor een landelijke regio als de Achterhoek. Het biedt gebruikers één app om reizen te zoeken en boeken en als het gaat om ritdelen zelfs ook te betalen. Een soort NS-reisplanner, maar dan ook voor ritdelen, deelauto’s, deelfietsen enz. Je bespaart kosten, het is goed voor het milieu en je bent minder tijd kwijt doordat je niet op die ene bus of trein hoeft te wachten of van vrienden en familie afhankelijk bent.

Enkele fietsfeiten:

  • In ons land ligt voor zo’n 35.000 kilometer aan fietspaden.
  • Twee op de vijf fietsen is inmiddels een e-bike.
  • Nederlanders fieten per jaar ongeveer 15 miljard kilometer.
  • De gemiddelde prijs van een nieuwe fiets bedraagt 1207 euro.

___________________________________________________________________

MIJN Special

In MIJN Magazine belichten we maandelijks één specifiek thema en deze vormt dan een special binnen de overige redactiepagina’s. Meer MIJN Specials zien? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-special/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *