De Achterhoek telt opvallend veel oldtimerliefhebbers. Ze rijden graag in hun ‘troetelkindjes’, maar het sleutelen eraan vinden ze vaak minstens zo leuk. Het gaat veelal om bijzondere auto’s met een interessant verhaal. Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Met deze keer de drie vooroorlogse klassiekers van Antoon van Londen.
Veel oldtimerliefhebbers kennen hem als de man met de bolhoed. Antoon van Londen (80) is in stijl aangekleed tijdens shows, ritten en wedstrijden. Samen met zijn klassiekers met een exclusief karakter trekt hij de aandacht. Origineel, fraai gerestaureerd en in een uitstekende staat verkerend. Het zijn stuk voor stuk bijzondere voertuigen.
Fijne hobby
Zijn inspanningen leverden hem bekendheid én veel prijzen op. Trots wijst hij naar de prijzenkast in de keuken van zijn woning. De bekers en trofeeën geven aan dat het aan waardering niet ontbrak. “Natuurlijk is dat een prettige bijkomstigheid. Maar het gaat me om de fijne hobby. Restaureren en eraan sleutelen, dat is prachtig om te doen. Maar ik laat de auto’s ook graag zien. Daar zijn ze voor. Uiteraard vertel ik er dan over.”
Passie
Om een praatje zit Van Londen beslist niet verlegen, zo wordt al snel duidelijk. Hij praat honderduit als het over zijn vooroorlogse klassiekers gaat. “Het is allemaal begonnen in 1990. De auto’s van vóór WOII zijn afgeleid van koetsen en juist daar ligt mijn passie.” Hij knapte in de afgelopen jaren zo’n dertig oldtimers op. In de meeste gevallen werden ze ook weer verkocht. Gezien zijn leeftijd is het restaureren van auto’s niet meer aan de orde. “Er is in de werkruimte geen brug en ik ben niet meer zo lenig, haha. Jammer, want ik had er een dagtaak aan. Het was een heerlijke invulling van mijn vrije tijd.”
Nooit kwijt
Drie oldtimers heeft hij nog in bezit, waaronder de Hupmobile A Six 7 uit 1929, de parel van de verzameling. Van het model rijden er slechts twee in Nederland. “Hij is getaxeerd op 80.000 euro. Er hebben zich al veel belangstellenden gemeld. Maar de Hupmobile wil ik nooit kwijt.” De A Ford Victoria uit 1931 restaureerde Antoon ook zelf. De wagen heeft een aparte kleurencombinatie en een fraaie uitstraling. Van dit model zijn er slechts 7.000 gemaakt. “Die gaat ook niet meer weg”, klinkt het resoluut.
Resteert nog de rode Citroen Torpedo B14, een open wagen uit 1926. “Een zeer exclusief model”, weet de eigenaar. “Ik moest ermee naar de RDW voor de keuring. Stonden er tal van medewerkers voor het raam te kijken. Zoiets hadden ze nog niet eerder gezien.” Tijdens ‘de week van de ouderen’ reed Antoon er onlangs leeftijdsgenoten mee rond. De bijzondere Simca 8 uit 1950 had hij liever niet weggedaan. “Daar heb ik nog steeds spijt van.” De Hotchkiss 411 uit 1934 was eveneens een opvallende verschijning. “Tijdens Autotron wilde ik de auto verkopen. Hadden er twee gegadigden ruzie over wie de wagen mocht kopen, haha.”
___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.