De klasse van de Bentley Eight

De klasse van de Bentley Eight

De Bentley Eight staat veilig in de garage. Het stoffen zeil gaat eraf als Willem Bossenbroek zijn fraaie voertuig aan de redacteur en fotograaf wil laten zien. De wasstraat is taboe. Hij wil geen risico lopen dat de borstels en het wasmiddel krasjes in de laklaag veroorzaken. Het geeft aan hoe zuinig hij op de wagen is.  

In de winter gaat de Bentley de weg helemaal niet op. “Pekel is funest!” Er is nog een reden waarom het voertuig tijdens de koude maanden in de stalling blijft. De wagen heeft als bouwjaar 1987. “Ouder dan 35 jaar kan er gebruik worden gemaakt van de overgangsregeling voor oldtimers. Dan mag je er van december tot en met februari niet in rijden. Daardoor betaal ik slechts 120 euro per jaar aan wegenbelasting in plaats van zo’n 2.000 euro.”

Willem Bossenbroek ervaart luxe en rijgenot

‘Zelfs de kleinste oneffenheden merk je niet’

Mercedes was altijd het favoriete automerk van Willem Bossenbroek, hij reed veel oldtimers zakelijk. In 2018 zocht hij weer een klassieker en kwam uit bij de Peugeot 203 C met bouwjaar 1957. “Een mooie, sterke auto. Een bijzondere combinatie van een Morris, PV554 oftewel een Kattenrug en de Lincoln Zephyr.” Hij heeft er al veel plezier van gehad, maar stoorde zich wat aan het geluid. “Hij maakt best wel lawaai, dat is vervelend voor langere ritten.”

De inwoner van Hengelo (Gld.) besloot zijn horizon te verbreden en richtte zich op Bentley en Rolls Royce. De Citroën Pallas 23 stond ook op het verlanglijstje, maar hij had toch een voorkeur voor de Bentley Eight, een model dat werd gepositioneerd als een sportievere uitvoering van de Rolls Royce. “Een grote, stijlvolle wagen met volop luxe. Met ook dezelfde hydraulische druk accumulator, veerbollen/demping als de Citroën.” Een zoektocht via internet volgde en sorteerde 2 jaar geleden effect. “Het ging om een donkergrijs exemplaar uit 1987, echt een harde auto.” De wagen met ruime afmetingen en een V8 motor met 6.750 cc was nog helemaal origineel en bleek in 2000 volledig gerestaureerd en opnieuw gespoten te
zijn. “De eerste eigenaar was een bouwondernemer uit California. Dat vond ik wel een leuke bijkomstigheid, ik ben namelijk zelf ook bouwondernemer geweest.” Een ander voordeel was dat het stuur gewoon aan de linkerkant zat. Bossenbroek kocht de wagen, al moest er nog wel wat aan gebeuren. “Het leer en de bedrading van de elektra hadden onderhoud nodig en de start- en aircomotor moesten worden vernieuwd. Ook verkeerde de Bentley in prima staat.” Sindsdien rijdt hij er geregeld in, vooral toertochten zijn geliefd. “Het is een schitterende wagen. Heel comfortabel met luchtvering. Daardoor merk je zelfs de kleinste oneffenheden in de weg niet. Het is bijna geluidloos rijden en met airco, elektrische ramen en stoelverstelling luxe uitgevoerd voor die tijd. Puur genieten dus.”

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *