Jochem Beunk

De Renault 4CV uit 1957 van Armijn Rijsdijk

Het is een plaatje, de klassieker van Armijn Rijsdijk. In een schuur in IJzerlo staat de Renault 4CV, glimmend en blinkend, prachtige ronde vormen, fraaie verchroomde onderdelen, drie ‘snorharen’ en het Renault logo op het voorfront. De ‘white wall tires’ en verfijnde chromen details op het spatbord completeren het geheel. Armijn restaureerde de wagen samen met een vriend, een klus die al zeven jaar duurt. Hij glimlacht: “Ik heb wel eens gedacht; ‘waar ben ik aan begonnen’ maar heb nooit spijt van de aankoop gehad!”

Zeven jaar geleden kocht Armijn Rijsdijk de Renault 4CV, de oldtimer stond in Friesland. “Zonder vast plan heb ik deze wagen gekocht, de sfeer, de charme van de klassieker trok me aan. Het was mijn eerste auto! Ik dacht, we draaien de wielen vast en frissen de motor op en dan kunnen we rijden. Dat verliep heel anders”, aldus de eigenaar. Het lukte Armijn Rijsdijk en een vriend pas na drie dagen om de auto aan de praat te krijgen, de motor maakte veel herrie en produceerde enorme blauwe dampen. De remmen ontbraken en er zaten gaten in de vloer. “We besloten de Renault helemaal uit elkaar te halen en grondig op te knappen. We kwamen er achter dat het blok een ‘Frankenstein-motor’ is, in elkaar gezet met verschillende onderdelen.”

Restauratie

De restauratie nam duizenden uren in beslag, elk onderdeel werd onder handen genomen, geschuurd, gepolijst, gelast, ontroest, verchroomd, tot aan het kleinste schroefje toe. “We hebben heel veel geduld gehad inderdaad”, grijnst Armijn, “we wilden de auto origineel hebben of beter, wel passend bij elkaar en bij het tijdspad. Onderdelen lieten we verchromen door een klein familiebedrijf dat net zo gedreven werkt als wij. De hele auto heeft onze aandacht gehad, alles is tot in de puntjes opgeknapt.” Het resultaat mag er zijn, de auto ziet er geweldig mooi uit tot in detail, zoals de piepkleine ruitenwissertjes, de koperen remleidingen, het glazen potje voor de remvloeistof, het iele versnellingspookje, de originele klassieke bekleding, het zeer eenvoudige dashboard, het originele dealerplaatje van Auto Haag, het klopt allemaal.

‘Het is een mooi ding, klein en grappig’

Bart Veldkamp
Tijdens de renovatie van de Renault verdiepte Armijn zich in de herkomst en techniek van de wagen. Hij kocht een boek dat vrijwel geheel gewijd is aan deze klassieker. “Renault is in de oorlogsjaren al begonnen met het ontwikkelen van deze auto, die bedoeld is voor het volk. In 1946 werd het eerste model in Parijs gepresenteerd. Er zijn 1,1 miljoen van deze auto’s gebouwd, in Nederland rijden er nu nog zo’n 250 rond. Ik kan nog niet de weg op, het kentekenbewijs is nog niet in orde. Ik heb een verzoek ingediend bij het RDW of ik het originele kenteken mag houden, helaas ontbreekt een cruciaal document. Echter heb ik wel goede hoop dat we toestemming krijgen.” Hij vervolgt: “Leuk detail, de wagen is ooit van de ‘schaatsbelg’ Bart Veldkamp geweest!”

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Verder lezen

Brouwersnös
Erop uit
Online

’t Brouwersnös HopFeest!

Uniek eerste hopfeest in Groenlo. Kom gezellig hop plukken bij Brouwerij Brouwersnös! Aanstaande zaterdag 14 september is iedereen vanaf 15:00 uur welkom om getuige te zijn van de Brouwersnös hopoogst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *