Het automerk Daf is al lang verleden tijd. Toch zijn de oer-Hollandse wagens nog niet helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Dankzij liefhebbers als Gert Nienhuis blijft het Nederlands erfgoed bewaard. De inwoner van Winterswijk beschikt over een Daf Daffodil 32, een fraai exemplaar uit 1967.
‘Ze kunnen even hard voor- als achteruit’
Compact en elegant. Het zorgt voor een lieflijke uitstraling. De rolita rode Daf van Gert Nienhuis (75) blinkt in het voorjaarszonnetje. De eigenaar heeft zijn favoriete auto die ochtend nog een goede wasbeurt gegeven, immers de fotograaf komt later die dag om het voertuig op de gevoelige plaat vast te
leggen. De sierlijke wagen straalt één en al bescheidenheid uit, het simpele dashboard is daar een goed voorbeeld van. Toch was het model zijn tijd destijds ver vooruit. De Daffodil was voorzien van een Variomatic. Het ging in de jaren zestig om een revolutionair systeem, het was in principe de voorloper van de automaat. “Met het pientere pookje kon je voor- of achteruit, een koppeling en versnellingsbak ontbreekt”, weet Nienhuis. De Variomatic werkte met drijfriemen. Daaraan ontleent de wagen ook zijn bijnaam: truttentriller met jarretelaandrijving. Dat komt omdat de auto’s met een draaiende motor en in stilstand een beetje staat te schudden. “De Variomatic zorgt voor een continu variabele regeling. Door de
volautomatische aandrijving rijdt de Daf Daffodil 32 net zo hard voor- als achteruit.” Vandaar dat ze werden gebruikt voor de achteruitrijraces op Zandvoort. Het was een populair televisieprogramma eind jaren zeventig. De beelden werden van commentaar voorzien door André van Duin. “Het was spectaculair om te zien en veel auto’s raakten flink beschadigd. Best jammer, daardoor zijn er nog maar weinig over.” Van de Daf Daffodil 32 staan er in ons land nog maar tachtig op kenteken. Nienhuis restaureerde al eens
een Daf Daffodil 31 en een Daf 66 marathon coupé. “Ik ben met het merk opgegroeid. Mijn opa reed in een Daf en als zaterdaghulp werkte ik bij een Daf-dealer hier in Winterswijk. Daar is de liefde ontstaan.” En oude liefde roest niet, zo blijkt. In 2017 kocht de voormalige monteur/chef werkplaats de rode Daffodil 32 uit 1967 met een luchtgekoelde 750 cc tweecilinder boxermotor met 30 pk. “Een mooi exemplaar, helemaal origineel. Hij stond in Voorst en was al gerestaureerd. Ik wilde eigenlijk een opknappertje, zodat
ik er zelf mee aan de slag kon. Toch deed ik een bod, veel lager dan de vraagprijs. Tot mijn verbazing werd dat gelijk geaccepteerd.” Sindsdien heeft hij er veel plezier van. “Lekker door het buitengebied toeren en af en toe een evenement meepikken. Het is best fijn rijden. Als het stoplicht op groen gaat, ben je gelijk weg.” De Achterhoeker is van plan om binnenkort weer een restauratieproject op te pakken. Aangezien er geen ruimte meer is voor een auto wil hij een motor opknappen. “Jaren geleden heb ik al eens een BSA gerestaureerd. Wellicht dat het nu een Kreidler of een Puch wordt. Dan heb ik weer wat te sleutelen.”
___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere klassieker of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.
___________________________________________________________________
MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/