Dries Kasper en zijn groene MGA uit 1960 ‘Stijlvol design en gestroomlijnde carrosserie’

De Achterhoek telt opvallend veel oldtimerliefhebbers. Ze rijden graag in hun ‘troetelkindjes’, maar het sleutelen eraan vinden ze vaak minstens zo leuk. Het gaat veelal om bijzondere auto’s met een interessant verhaal. Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Deze keer krijgt de MGA alle aandacht.

China is in opkomst als het gaat om de productie van auto’s. Het zorgt voor steeds meer fabrikanten uit dat land. MG is een van origine Brits automerk. Tegenwoordig heeft het een Chinese eigenaar. Het geeft een tendens aan, waarbij Europa en de Verenigde Staten terrein verliezen. De groene MGA 1600 van Dries Kasper heeft overduidelijk Engelse roots. Het is een stijlvolle bolide met een gestroomlijnde carrosserie. Het exemplaar van de inwoner van Vorden werd in 1960 geproduceerd en gaat dus al 65 jaar mee. Als je de wagen ziet, zou je dat niet zeggen. Het is een plaatje, dat deze middag glanst in de winterzon. Ideaal voor foto’s bij kasteel Hackfort. “Ik vind het een prachtige auto”, glundert de eigenaar. “Uiteraard heeft dat met de uitstraling te maken. Die ronde vormen. Dat hebben trouwens meer mensen, want de MGA cabrio is populair.”

Opknappertje

Hij kocht de fraaie klassieker in 1998. “We wilden graag een oldtimer, om leuke ritjes mee te maken. Het blijft toch een gebruiksauto. Hij is niet alleen om naar te kijken.” Aanvankelijk was het de bedoeling een opknappertje aan te schaffen. Maar de vrouw van Dries vroeg zich hardop af of dat slim was. “Ze zei, dan ben je een paar jaar bezig met sleutelen en kun je er niet gelijk van genieten. Dat kon ik wel beamen.” En zo begon de zoektocht naar een gaaf model.

Vernieuwing

“Een vrouw uit Den Bosch wilde haar MGA verkopen. Haar man had hem helemaal gerestaureerd maar was overleden. We vonden de auto direct geweldig.” Dries werd net als de oud-eigenaar lid en later bestuurslid van de MGATO club, penningmeester om precies te zijn. “We hebben veel gezellige events gehad met de club. Je deelt de passie, heel leuk.” Een jaar of negen geleden moest de eigenaar zijn MGA wel opknappen. De wagen ging helemaal uit elkaar. De constructie van de F-sectie bij de deuren werd vervangen door staal. Daardoor hangen de deuren nu veel beter. De binnenbekleding van vloer en deuren werd eveneens vernieuwd.

Nieuwe lagers

In 2018 ontstond een technisch probleem tijdens een vakantie in Engeland. “De lager van de versnellingsbak ging kapot, de auto moest met de boot naar huis. Daar heb ik de motor en bak eruit gehaald, schoongemaakt en er nieuwe lagers in gezet. Een kwestie van doen!” Daarna beleefde hij er opnieuw veel plezier mee. “Ik wil hem niet kwijt en verwacht dat de MGA ook in de familie blijft.” 

___________________________________________________________________

Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.

Verder lezen

Eén reactie

  1. Liink exchange is nothning lse butt iit iss just placing
    the other person’s webpage link on yopur pge aat aporopriate poace aand othuer
    prson will also do similar ffor you.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *