Autorijden en duurzaamheid gingen heel lang niet samen. Lopen, fietsen en het openbaar vervoer waren veel duurzamer. Maar met de komst van de elektrische auto ontstond de mogelijkheid om gebruik te maken van een vervoersmiddel met een kleine voetafdruk. Het elektrisch rijden wint aan populariteit, ook in de Achterhoek!
Om de klimaatdoelstellingen te halen maken jij en ik het verschil door anders te gaan reizen, eten, wonen, leven en werken om de CO2-uitstoot te verminderen. Verkeer in Nederland is verantwoordelijk voor 18% van de totale CO2-uitstoot, en in Gelderland zelfs voor een kwart van de CO2-uitstoot. Daarom gaan we ons op andere manieren verplaatsen. Schoner, stiller, en met minder CO2-uitstoot en dus beter voor ons klimaat. In een elektrische auto is de benzine- of dieselmotor vervangen voor een of meerdere elektromotoren. De elektriciteit komt uit een groot batterijpakket dat je aan een laadpaal of thuis aan het stopcontact weer kunt opladen.
Niet klimaatneutraal
Een elektrische auto is niet klimaatneutraal. Hij heeft dan weliswaar geen dampende uitlaat, ook bij de opwekking van elektriciteit en het produceren van de auto komen schadelijke stoffen vrij. Maar kijk je naar de gehele levensduur van een elektrische auto en vergelijk je dat met een brandstofauto, is de elektrische auto onder de streep aanzienlijk minder belastend voor het milieu. Het klopt dat veel elektrische auto’s op een volle accu minder ver kunnen rijden dan de gemiddelde auto op een volle tank brandstof. Hoewel de techniek grote sprongen maakt en daarmee de ontwikkeling van een grote actieradius ook. Sommige elektrische auto’s hebben al een bereik van 960 kilometer (WLTP) op een volle accu. Heb je dat grote bereik niet nodig; je hebt een ruime keus aan elektrische auto’s met meer dan 350 kilometer actieradius.
Opladen
Als je opladen vergelijkt met tanken, dan heeft een accu een flinke tijd nodig om op te laden. Aan een laadpaal thuis of in de straat duurt het zo’n zes tot tien uur. Ook opladen met een snellader langs de snelweg duurt langer dan tanken, afhankelijk van het type auto, zo’n 20 tot 40 minuten.
Eind 2021 hadden we zo’n 2.500 snelladers voor elektrische auto’s in Nederland en dat aantal groeit rap. Onder andere Kuster Energy heeft in heel de Achterhoek laadpalen geplaatst. De realisatie van het netwerk van Your Energy Point laadpalen doet Kuster in nauwe samenwerking met E-Flux, eMobility, Lanova Laadpalen en TSG Netherlands.
Het bedrijf Reinders in Aalten plaatste een Terra 360-paal op zijn bedrijventerrein. Momenteel zijn er pas twee van deze turboladers in Nederland. De paal kan in een kwartier tijd de auto van voldoende energie voorzien om zo’n 250 kilometer te rijden. Reinders deed dit n de hoop om zo elektrisch rijden aantrekkelijker te maken in de regio. Agem, Amperapark en Kuster Energy hebben bovendien plannen om in de Achterhoek op verschillende locaties zonnelaadstations op te zetten, waar automobilisten hun elektrische auto overdekt kunnen parkeren. Op het dak van de laadstations staan zonnepanelen, die zorgen voor de elektriciteit waarmee de accu’s kunnen worden geladen. In januari 2022 is voor de deur bij Kuster Energy in Groenlo de eerste al gerealiseerd. Meer zonnelaadstations komen in de directe omgeving van treinstations en grotere openbare plekken.
Delen
Gemiddeld staat een auto 95% van de tijd stil. In die tijd neemt hij een plek in, in jouw straat of buurt. Door een auto te delen bespaar je niet alleen zelf veel geld op de aanschaf, onderhoud reparaties en verzekeringen. Met elke auto die verdwijnt komt er ook ruimte vrij in de buurt om bijvoorbeeld kinderen te laten spelen, elkaar te ontmoeten, een terras te openen of een moestuin te beginnen. Elektrisch rijden is een belangrijke stap naar een duurzame toekomst, maar minder auto’s op de straat is dat ook.
Elektrische deelauto
Er zijn organisaties in Nederland die deelauto’s aanbieden. Nederland telt ruim 65.000 deelauto’s en zo’n 730.000 autodelers, verspreid over het hele land. In oktober vorig jaar werd de eerste elektrische deelauto van Doetinchem gepresenteerd bij het Graafschap College in Doetinchem. Het Graafschap College en Herwers Groep zijn de initiatiefnemers van het project dat is onderdeel van GAON dat streeft naar slim, duurzaam en gezond reizen in de Achterhoek.
___________________________________________________________________
MIJN Special
In MIJN Magazine belichten we maandelijks één specifiek thema en deze vormt dan een special binnen de overige redactiepagina’s. Dit keer was dat Buiten leven. Meer MIJN Specials zien? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-special/