Duurzaam vervoer in de Achterhoek

Vervoer in de Achterhoek duurzaam

Nu de coronamaatregelen zijn afgeschaft en wij weer op pad mogen, is het belangrijk om te bepalen hoe wij dan op de plaats van bestemming komen. Nu de benzine prijzen door het dak vliegen, zullen wij steeds vaker zijn aangewezen op duurzamere opties. Daarom in deze special alle updates waar je van op de hoogte wil zijn.

Ontwikkelingen op het spoor

De afgelopen tijd is het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer (mede natuurlijk door de coronamaatregelen) flink afgenomen, maar voor de komende jaren wordt weer een grote toeloop verwacht. Arriva zit dan ook niet stil en investeert in snelle verbindingen om de bereikbaarheid van de Achterhoek te verbeteren. Daarnaast is de RegioExpress, de sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem volop in ontwikkeling. Hiermee wordt de reistijd voor reizigers in de Achterhoek korter, de aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad beter én de verdeling over de verschillende (stop)treinen voordeliger. De verkenningsfase is inmiddels afgerond en het voorstel is in februari met de Provinciale Staten besproken. Op de planning staat nu het regelen van de benodigde financiering.

“In 2025 wil Arriva C02-neutraal rijden!”

Ook op het gebied van duurzaamheid worden stappen gemaakt. Arriva heeft grote klimaat ambities en wil over 3 jaar volledig CO2-neutraal werken. Op dit moment rijdt Arriva nog met Dieseltreinen, maar in februari waren de eerste testritten met de WINK batterijtrein, die in de nacht tussen Arnhem en Doetinchem reed. De rit was weliswaar zonder reizigers, maar de eerste stap naar het gebruik van batterijtreinen is gezet.

Weetjes: reizen met het openbaar vervoer in de Achterhoek

  • Elke dag maken ~21.000 reizigers gebruik van de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk.
  • 92 procent van de reizigers in de Achterhoek reist met de bus vóór 18 uur.
  • De gemiddelde Achterhoeker legt dagelijks een minder grote afstand af met het openbaar vervoer dan de gemiddelde Nederlander.

Elektrische deelfietsen en auto’s van Gaon

Een van de projecten die zich bezig houdt met het verbeteren van de bereikbaarheid in de Achterhoek is Gaon, een initiatief van de thematafel ‘Mobiliteit & Bereikbaarheid’ van 8RHK ambassadeurs. Twee jaar geleden zijn zij gestart met de elektrische deelfietsen, die tot begin dit jaar beschikbaar waren op verschillende stations in de Achterhoek. Inmiddels zijn de fietsen dus weg, maar de verwachting is dat ook deze zomer de deelfietsen weer klaar staan voor reizigers die de Achterhoek willen verkennen. Daarnaast zijn sinds vorig jaar de elektrische deelauto’s van Gaon beschikbaar. Het gaat om 4 deelauto’s in Groenlo en Zieuwent, maar Gaon wil dat de komende tijd uitbreiden naar andere delen van de Achterhoek.

Wist je dat het Achterhoekse fietsroutenetwerk bijna 1.500 kilometer lang is?”

Meer fietsroutes voor mountainbikers

Het Achterhoekse fietsroutenetwerk is bijna 1.500 kilometer lang en telt wel 330 knooppunten. Keuze genoeg als je een mooie fietstocht wil gaan maken. Wél wordt het steeds drukker op plekken waar ook mountainbikers graag komen, maar daar komt binnenkort verandering in! Er zijn namelijk plannen om honderden kilometers aan fietsroutes voor mountainbikers aan te leggen. De eerste route van 4 km is al aangelegd in Zelhem en ook in Varsseveld is de aanleg van een nieuwe route begonnen. In totaal zal er straks zo’n 700 kilometer aan routes worden aangelegd met smalle paadjes en leuke fietsuitdagingen voor mountainbikers.

___________________________________________________________________

MIJN Special

In MIJN Magazine belichten we maandelijks één specifiek thema en deze vormt dan een special binnen de overige redactiepagina’s. Meer MIJN Specials zien? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-special/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *