Theo Hendriksen NSU

Het favoriete merk van Theo Hendriksen is NSU

Je kijkt je ogen uit in de ‘showroom’ van Theo Hendriksen in Ulft. Het favoriete merk van de autoliefhebber is overduidelijk NSU. Hij heeft een fraaie collectie van maar liefst acht modellen in bezit. En dat niet alleen, er staan ook fietsen, bromfietsen, een motor en scooters van NSU in de bedrijfsruimte tentoongesteld. “Ik mis alleen nog een breimachine van het merk, daar begon NSU in 1873 mee.”

De wankelmotor betekende het einde van Duitse autofabrikant

Theo Hendriksen (70) uit Etten kan uren over NSU praten. Hij weet er alles van en heeft er alles van. De oorsprong van de bijzondere verzameling ligt ruim veertig jaar geleden, in 1971 om precies te zijn. “De oom van mijn vrouw had een NSU Prinz 1000 en wilde er vanwege een schade vanaf. Ik kon hem voor weinig geld overnemen, ik weet het bedrag nog precies: 400 gulden.” Theo en Els waren er maar wat blij mee. De Prinz 1000 was snel en luxe en daarmee een populaire auto, zeker onder de jeugd. “Het vierkante model sprak me geweldig aan. We gebruikten de
wagen overal voor. Daar is de liefde voor NSU ontstaan, dat weet ik zeker.” De moeder van Theo maakte er destijds zelfs een gedicht over: ‘NSU dat trouwe beestje, bracht Theet en Els naar menig feestje’’, stond er o.a. in vermeld. Theo Hendriksen, ook wel Theet genoemd, kan er nog hartelijk om lachen. De auto werd opgereden, daarna koos het stel voor andere automerken.

Toch bleef NSU trekken. Begin jaren negentig bezochten Theo en Els een oldtimerbeurs in Den Haag. “Ik wilde weer graag vanwege het jeugdsentiment een Prinz 1000 en daar stond een exemplaar, weliswaar in slechte staat. Ik besloot aanvankelijk niet toe te happen. Aan het eind van de dag gingen we richting uitgang en keek ik toch nog even door een spleet in het tentzeil naar de bewuste NSU.” Hij kroop onder het zeil, zijn vrouw was hem kwijt, en Theo kocht de auto alsnog. Daarna volgde een grondige restauratie
waarbij ook de motor werd gereviseerd. “Aan het eind van de klus zocht ik nog originele sierstripjes en ging daarvoor naar een garagehouder in het Duitse Isselburg,die was NSU dealer geweest. We raakten aan de praat en uiteindelijk kreeg ik de kans om naast de strips, een NSU III en een NSU 1200 te kopen. Ik voelde me de koning te rijk.” Daar bleef het niet bij. De verzameling werd o.a. uitgebreid met een NSU Sport Prinz, een door Bertone ontworpen en handgemaakte auto. Het rode exemplaar kocht Theo in Belgie van een schroothandelaar. “De man had hem aan me verkocht en vroeg zijn vrouw om de papieren. Die wist er schijnbaar niets van, ze werd woest. Bleek dat zij er vooral in reed en hem niet kwijt wilde.”

De auto ging toch naar de Achterhoek, waar later ook een Spider en een NSU RO 80 aan de collectie werden toegevoegd. Beide wagens beschikken over een wankelmotor, een rotatiemotor die niet met cilinders en zuigers werkt. Door de wankelmotor kreeg NSU een slechte naam. Na zo’n 40.000 kilometer was de motor al aan revisie toe. Nooit Slechter Uitgevonden, luidde daarna de bijnaam. Het was het begin van het einde van NSU als zelfstandig automerk. Het bedrijf kwam begin jaren zeventig in handen van Audi.

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *