Jochem Beunk

Het rijplezier van Wim te Riet in zijn Engelse auto’s

Morris was in de jaren zestig en zeventig een zeer gewilde auto. Vanwege de vooruitstrevende techniek en het fraaie ontwerp stond de Morris 1300 in die tijd zelfs bovenaan de verkoopranglijsten in Groot-Brittannië. Wim te Riet rijdt sinds 2001 in een Morris 1300 uit 1968. “Je ziet ze niet veel meer, maar het is in veel opzichten een heerlijke auto.”

Hij is een echte autoliefhebber en staat ook technisch zijn mannetje. Wim te Riet heeft een voorkeur voor Engelse en Italiaanse wagens. Van een Alfa Romeo, zijn favoriet, kwam het nog niet, maar de inwoner van Winterswijk heeft wel twee Britse auto’s in bezit. En dat voelt bepaald niet als een straf. “Ik houd van gekke, bijzondere dingen die anders zijn dan anders. Morris en MG voldoen daar zeker aan.” Zijn eerste twee wagens waren overigens een VW Kever. 50 pk waarmee ze zijn uitgerust, vond Te Riet wat aan de schamele kant. Vandaar dat hij zijn tweede Kever van een Golf motor met 125 pk voorzag. “Dat liep een stuk vlotter. Ik had de wijziging alleen niet aan de RDW doorgegeven, zodat het kentekenbewijs niet helemaal klopte.” Het ‘foutje’ kostte hem een flinke bon. “Tijdens een ritje had ik op een gegeven moment wel in de gaten dat er steeds een Volvo achter me reed. Toen ik stopte, kwamen er twee agenten uit. Ze konden me niet bijhouden en snapten niet hoe dat mogelijk was met een Kever.” Dat werd pas duidelijk na een technisch onderzoek. De Golf motor bleek verantwoordelijk. Gevolg: een boete van 350 gulden.

‘Nooit haast in Morris en MG’

In 2001 kocht Te Riet de Morris 1300 Super de Luxe met 1275 cc uit 1968 via Marktplaats. De wagen heeft connaught green als originele kleur. Het interieur is porcelain green. “Ik vind die combinatie prachtig. Het was één van de redenen om deze auto te kopen.” De klassieker verkeerde in een matige staat, maar daar was de prijs ook naar. “Met hulp heb ik hem weer rijdend gemaakt. Het is een fijne auto met een comfortabele en goede wegligging.” Het afgelopen jaar kwam er een MG F cabrio met een 1.8 Rover motor en 120 pk uit 2000 bij. “Mijn oom wilde hem verkopen en het is gewoon een hele leuke auto. We gebruiken hem dagelijks en dat kan prima, ook al is het een tweezits.” De Morris en MG hebben wel wat overeenkomsten. De M van MG staat ook voor Morris. Verder is de Morris voorzien van een hydrolastic veersysteem, terwijl de MG met een vergelijkbaar hydragas systeem is uitgerust. “Een duidelijk raakvlak. Het zorgt ervoor dat ze lekker snel door de bochten kunnen. Dat geeft extra rijplezier. Toch is het heel ontspannen rijden in beide wagens, je hebt nooit het gevoel dat je haast hebt.”

Wim te Riet is medeorganisator van Klassiekers op de koffie. Het evenement voor liefhebbers van oldtimers en sportauto’s komen iedere laatste zondag van de maand (van maart tot oktober) bij elkaar bij Strandlodge Winterswijk.

Meer MIJN Auto? Klik dan hier!

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *