Tijdens zijn HBO-studie in Enschede had Tijn Spekkink een bijbaan in een kroeg. Ze noemden hem daar ‘een nathals’. “Ik miste daar al dat er naast het bekende bier er geen jong, cool biermerk met roots in het oosten was. Dat vond ik een gemiste kans en dat zorgde ervoor dat ik daar iets creatiefs, iets ruigs mee wilde doen.”
Het idee om een eenvoudig biertje uit het oosten als tegenhanger van alle speciaalbiertjes te ontwikkelen groeide en Tijn Spekkink besloot dat te pitchen bij een lokale brouwer. Die was enthousiast. “Ik wilde iets maken wat authentiek is, wat karakter heeft, maar wat je in een feesttent de hele avond kunt drinken. Een stoer biertje van de jongens van de zandweg.”
Ze gingen aan de slag en Tijn bedacht de naam Nathals. “Daarmee je je kunt identificeren. Een nathals, dat ben je,” legt hij uit. Helaas bleek al snel dat het duur was om kleine hoeveelheden te brouwen. De risico’s werden te groot en het bleek moeilijk te faciliteren. En dus werd de productie gestopt. “Jammer, want we waren eigenlijk nog niet eens begonnen.”
Evenementenbranche
Tijn kwam vervolgens als podiumbouwer in de evenementenbranche terecht. “Daar groeide het gevoel dat er vraag was naar een bier als Nathals. Ik geloofde erin, maar leerde ook dat ik het niet alleen kon. Mijn eerste compagnon, Ger Aldershof, is mijn tegenpool. Een analyticus. We probeerden samen een financiering rond te krijgen.”
Dat lukte. Ze huurden ze een hal en bouwden met tweedehands materiaal deco-wagens en een bar op wielen. “Alles was klaar en we hadden een hele lading bier, gebrouwen bij de Schelde Brouwerij. En toen kwam corona. Een moeilijke tijd, maar daarin kwam ik ook in contact met Luuk Domhof van cateringbedrijf De Timp. Die had het ook moeilijk, maar besloot puur op intuïtie dat hij me wilde helpen.”
Sindsdien vindt Nathals onderdak op het terrein van De Timp in Zieuwent. “Door samen met Luuk en compagnons dingen te doen, hebben we grote stappen gemaakt. We veroverden ons plekje en dat was door de concurrentie een pittige kluif, maar we zijn op de goede weg.” Het Achterhoekse biermerk Nathals wordt op steeds meer toonaangevende evenementen getapt.
Mede-eigenaar
Sinds kort wordt het bier bovendien lokaal gebrouwen, bij het Brouwersnös in Groenlo. “En daar zijn we sinds december mede-eigenaar van. We zitten nog steeds in de startupfase, maar de werkwijze komt erin, het team wordt gezet en in je verbeelding zie je een stip aan de horizon en dat gaan we nu met zijn allen proberen te bereiken.”
Tijn is trots dat hij nu steeds verder naar het noordoosten kan uitbreiden. “Nathals is voor mij een creatief totaal. Door mijn creatieve geest heb ik een onrustige zoektocht gehad naar wat ik kan en wil en het volharden daarin was voor mij een persoonlijke uitdaging, maar Nathals was voor mij een proces waarin ik me heb vastgebeten. Ik hou vol en maak het af.”
___________________________________________________________________
In bed met
In Bed Met… is de rubriek van MIJN Magazine waarin een bevlogen, inspirerende of bekende Achterhoeker op informele wijze onder de aandacht wordt gebracht. Bekijk andere spraakmakende artikelen met bekende Achterhoekers via https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/in-bed-met/