Jochem Beunk

Joop Veurman geniet van Spartan MK2

Kitcars of zelfbouwauto’s hebben vaak een mooie sportieve uitstraling. Maar er zijn ook mensen die enigszins minachtend over ‘lijmauto’s spreken. Joop Veurman uit Winterswijk heeft twee kitcars in bezit, hij noemt de term kant-en-klaar bouwpakket niet terecht. “Er komt veel meer kijken dan alleen het in elkaar zetten van de onderdelen. Het kost tijd en moeite, een heel karwei. Maar het is ook erg leuk om te doen. Het voelt echt als je eigen auto.”

De Spartan is een vrij onbekend merk. Het chassis en de carrosserie van de wagens werden tussen 1973 en 1995 in Engeland geproduceerd. Daarbij maakte de fabrikant gebruik van een donorauto. Bij de MK1 ging het om de Triumph en bij de MK2 om een Ford Taunus. Joop Veurman beschikt al 25 jaar over een Spartan MK2 cabrio. “Het is een heerlijke auto om in te rijden.”

Joop Veurman (72) was voor zijn pensionering werktuigbouwkundig ingenieur. Het technisch inzicht kwam hem goed van pas bij het bouwen van kitcars. In 1972 maakte hij een FT Bonito op de basis van een VW Kever. De auto is nog steeds, maar moet wel nodig gerestaureerd worden. De klus heeft geen haast, want Veurman kan prima met zijn Spartan MK2 uit de voeten. Deze zelfbouwauto ging in oktober 1994 de weg op. Hij bouwde er ruim 2 jaar aan. “Er zit zeker 1.400 uur werk in. Het was een enorme uitdaging.” De voorbewerking deed hij bij Autoschade Slotboom in Winterswijk, waar de kitcar later werd
gespoten. Het maken van het nieuwe wortelnotenhouten dashboard was ook precisiewerk. Tot slot viel het niet mee om goedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDV) te krijgen. “Dat was inderdaad een heel gedoe. Er ging tijdens het traject veel fout. We werden van het kastje naar de muur gestuurd. Wat ook meespeelde is dat men liever geen kitcars op de weg ziet.” Ondanks het ontmoedigingsbeleid kreeg de Winterswijker het uiteindelijk toch voor elkaar. De witte Spartan mocht zich bewijzen en dat deed de bolide. “Door de lage ligging heb je direct contact met de weg. En het open dak biedt iets extra’s”, vertelt de eigenaar.

Verknocht aan bijzondere ‘lijmauto’

Het is gewoon heel ontspannen rijden.” Zijn vrouw Rianne is gecharmeerd van de comfortabele stoelen en het fijne geluid van de motor. “Een prettig gebrom, daar kan ik zelfs zo bij in slaap vallen.” De Spartan MK2 weegt slechts 900 kilo en heeft een SOHC motor van 2.0 liter en 100 pk aan boord. De wagen reed al 270.000 kilometer. “Een auto is om in te rijden, niet alleen om te poetsen”, glundert Joop. “Ik heb hem zelfs jaren voor woon-werk verkeer gebruikt.” Dan kan het ook een keer misgaan, zoals een jaar geleden
toen er een auto achterop knalde. “Dat was balen. Gelukkig is de schade met behulp van Autoschade Slotboom prima hersteld.” De wagen met de karakteristieke lange neus is een opvallende verschijning. De reacties liegen er niet om. “De duim gaat regelmatig omhoog, als we mensen passeren. Wat ik opvallend vind, vooral kinderen zijn dolenthousiast.” Hij was vroeger zelf dol op de MG TF, een klassieke sportauto. “Die modellen waren destijds amper te vinden. Of het was schroot of het was peperduur. Daarom moest ik mijn aandacht verleggen en kwam de Spartan in beeld. Maar daar heb ik geen moment spijt van gehad.”

Meer MIJN Auto? Klik dan hier!

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *