Joost Berendsen

Lancia Delta Evo 1, Joost Berndsen enthausiast

Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Met deze keer de Lancia Delta HF Integrale Evo 1. Het is de volledige naam van het model dat in de jaren tachtig en negentig furore maakte in de rallysport. Iconisch, noemt Joost Berndsen (47) de uitvoering van Lancia. De inwoner van Beek vertelt maar al te graag over zijn favoriete wagen, hij weet er ook veel van.

‘Deze iconische auto spreekt me enorm aan’

“De Evo 1 was een topauto. Dat zag je terug in de uitslagen van de World Rally Car, zeg maar het wereldkampioenschap. Menig wedstrijd of klassement werd gewonnen. Daar heeft het ook zijn goede naam aan te danken.” Berndsen, mede-eigenaar van Altop Kunststoftechniek in Beek, heeft een voorliefde voor bijzondere sportieve wagens. Hij bezit een VW 412 S uit 1973 en reed eerder een Fiat 500 Abarth uit 1969 en een Nissan R33 GTR uit 1993. “Auto’s die ik graag wilde hebben en daarna kon afvinken van mijn lijst. De Nissan had ik trouwens nooit weg moeten doen, die verdubbelde in korte tijd in prijs.” Drie jaar geleden kreeg hij de kans de speciale Lancia te kopen van een Sloveense rallyrijder. “Een buitenkansje.
Ik zag hem op Mobile.de en legde contact. De eigenaar stuurde foto’s en filmpjes en daarna werden we het schriftelijk eens over de prijs.” Met nog geen 60.000 kilometer op de teller was het een erg interessante auto. “We spraken halverwege, midden Duitsland, af om de koop te bezegelen. Ik reed een rondje en het gevoel was meteen goed. Dat is hem, dacht ik gelijk.”

‘Rallyheld is snel en heeft een super wegligging’

De straatversie van Lancia Delta Evo 1 (een gehomologeerde uitvoering) beschikte over dezelfde specifieke kenmerken als de rallywagen, een voorwaarde om mee te doen aan officiële wedstrijden. Het maakt hem aantrekkelijk voor liefhebbers. Het compacte en vierkant ogende model heeft veel weg van een Golf I, niet zo vreemd want het gaat om dezelfde ontwerper. De motorkap bezit een bolling om een langere veerweg te creëren, zodat hobbels kunnen worden opgevangen. “De wielkasten zijn uitgebouwd om meer spoorbreedte te krijgen en opvallend zijn de gele koplampen, de Holy Grail.” Het puntgave
exemplaar van Berndsen uit 1993 is vrijwel helemaal origineel (de klepdeksel is wel rood gespoten), antraciet van kleur en beschikt over 210 pk 16v met turbomotor en 4wheeldrive. De wagen komt oorspronkelijk uit Japan, dat is te zien aan de plek van de antenne, rechtsachter. Ook beschikt hij over het officiële importdocument. “Deze Lancia zie je niet veel in het straatbeeld, dat valt wel op ja. Hij is snel, heeft een super wegligging en mega veel grip. En het verhaal erbij spreekt aan. De kans dat ik hem ooit verkoop, is niet zo groot.”    

___________________________________________________________________

Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *