De Achterhoek telt opvallend veel oldtimerliefhebbers. Ze rijden graag in hun ‘troetelkindjes’, maar het sleutelen eraan vinden ze vaak minstens zo leuk. Het gaat veelal om bijzondere auto’s met een interessant verhaal. Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Deze keer staat de Fiat 600E in de schijnwerpers.
De Fiat 500 is geliefd. Zijn opvolger, de Fiat 600, geniet wat minder bekendheid. Toch gaat het om een betrouwbare en wat ruimere auto eveneens met een lieflijke uitstraling vanwege de vormen en bescheiden afmetingen. De Fiat 600 is schaars. De ouders van Lenârd van Maren hebben al bijna 30 jaar een exemplaar in bezit. Maar veel kilometers zijn er door Wim en Lies van Maren uit Toldijk niet mee gereden. De wagen heeft, nadat ze hem in 1996 in Den Helder kochten, zeker drie jaar stilgestaan, weet hun zoon. “Daarna is mijn vader, net als ik automonteur van beroep, begonnen met het technisch opknappen van de Fiat. Hij was oorspronkelijk ivoor wit van kleur. Pa wilde hem per se in het rood, lekker opvallend. Zowel van binnen als van buiten. Dat betekende wel dat de auto helemaal uit elkaar moest. Daarna stond hij grotendeels stil.
Tourritjes
Ze hebben er amper duizend kilometer mee gereden.” Hij werd wel goed onderhouden en stond mooi droog. Daardoor is de wagen nog in prima staat. De afgelopen zeven jaar kreeg de Fiat 600 E in Ruurlo een plek in de schuur van Lenârd. Hij heeft de ruimte. Samen met zijn vrouw Karin en kinderen gebruikt hij de Italiaanse klassieker voor toerritjes of een gezellig tochtje. Het was ook hun trouwauto. “Het is best fijn rijden, wel wat Spartaans maar voor korte stukken is dat geen probleem. We vallen wel op en als we ergens staan, wordt er gekeken en lopen mensen er een rondje omheen. Sommigen kennen de auto want ze hebben er ook een gereden.”
Spartaanse uitvoering
De Fiat 600 E werd gemaakt van 1970 tot 1973. Het is een Spaanse uitvoering (vandaar de letter E van España). De Fiat 600 is vanaf 1955 tot 1969 in Italië geproduceerd. Fiat 600 E is overigens niet te verwarren met het huidige elektrische model. De auto weegt slechts 710 kilo, beschikt over 4 cilinders en een watergekoelde motor met 29 pk. De motor ligt achterin. “Voor een betere vering heb ik daarom een zak zand van 20 kilo voorin onder de kofferklep gelegd, haha.” Van 0 tot 100 kilometer gaat in ruim 36 seconden en de topsnelheid bedraagt 110 kilometer per uur. De nieuwprijs was destijds 4.959 gulden omgerekend zo’n 2.250 euro. “Ze zijn nu meer waard”, lacht de 52-jarige autoliefhebber. “Mijn ouders willen graag dat de oldtimer in de familie blijft dus hoop ik de wagen ooit in bezit te krijgen.”





___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.