Jochem Beunk

De Citroen La Petite Rosalie van Joop Groot Nuelend

MIJN Auto – Joop Groot Nuelend

Bijzondere zeepkist op wielen

Vorm én kleur maken het tot een opvallende verschijning. De uiterst zeldzame Citroen La Petite Rosalie van Joop Groot Nuelend trekt veel bekijks. De eigenaar, een echte techneut, bouwde de vooroorlogse wagen zelf aan de hand van tekeningen. En dat in één jaar. Een huzarenstukje. “Nu is het tijd om ermee te rijden, want ook een oldtimer moet je gebruiken.”

Hij is automonteur van origine en restaureerde zelfs historische vliegtuigen. Joop Groot Nuelend (74) uit Vorden houdt wel van een uitdaging. Zijn technische bagage komt hem daarbij goed van pas. Het opknappen van een incomplete Citroen Rosalie uit 1933 enkele jaren geleden was een enorm karwei. Hij vond het prachtig om te doen en over het eindresultaat mag hij meer dan tevreden zijn. De rood-zwarte Rosalie 8a NH ziet er geweldig uit en verkeert vrijwel in originele staat. Maar daar bleef het niet bij. Joop had de smaak te pakken en ging in 2018 aan de slag met een nieuw project. “Ik kocht een Rosalie 8A van december 1932 bij Waterloo in België. De eigenaar had de klassieker helemaal uit elkaar gehaald, maar zag de restauratie niet meer zitten. Mijn plan was om van de basisonderdelen een Petite Rosalie te maken, een soort raceversie met open dak.” 

Zeldzaam

De Citroen Rosalie was in zijn tijd een zeer betrouwbare auto. Om het publiek te overtuigen liet het automerk de zogenoemde Petite Rosalie destijds een duurproef rijden. In 134 dagen legde de wagen zonder problemen in totaal 300.000 kilometer af. Dit exemplaar ging later verloren bij een brand. Daarna rolde er nog slechts één uit de fabriek, deze staat in een museum in Parijs. Aan de hand van dat exemplaar maakte een Fransman technische tekeningen. En die kreeg Joop Groot Nuelend in bezit. “Zo werd ik in staat gesteld om een Petite Rosalie na te bouwen. Met veel authentieke onderdelen en de originele blauwe kleur, racing blue.” Het verliep allemaal best goed. Het reviseren van het differentieel was een fysiek zwaar onderdeel. “Het afstellen ervan moest op de honderdste millimeter nauwkeurig.”

De oldtimerliefhebber kreeg de wagen door de keuring van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Hij kreeg een schouderklopje van de inspecteur die zelf graag foto’s maakte van het bijzondere en fraai uitgevoerde voertuig. “Zoiets had hij nog nooit gezien. Van deze versie zijn er slechts zes, zover ik weet. Vier in Frankrijk, één in Tsjechië en dus één in Vorden.” Groot Nuelend kreeg deze zomer zelfs een ereplek op een groot oldtimertreffen in Lelystad, waar hij op uitnodiging van Citroen aanwezig was. “Ze willen zelfs nog een film maken.” Hij rijdt regelmatig een tochtje door de Achterhoek en gebruikt de klassieker zelfs om boodschappen mee te doen “Er staat al ruim 3.000 kilometer op de teller in een tijdsbestek van een half jaar. Het is wel een attractie, iedereen kijkt. Mensen noemen hem een zeepkist of badkuip op wielen. Hij is inderdaad foeilelijk, maar wel heel speciaal.”

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Verder lezen

Ebbers Mechanisatie
Bedrijfspresentaties

Automowers: voor een perfect gazon

De landbouw staat onder druk. Ebbers Mechanisatie ondervindt er geen last van. Integendeel, het bedrijf in Winterswijk-Huppel maakt zelfs een mooie groei door. Klanten zijn uitermate tevreden over het uitgebreide

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *