Daan

MIJN Verhaal – Daan Overveld: Groot talent op de crossmotor

Daan Overveld is tien jaar oud en neemt met zijn crossmotor deel aan nationale en internationale wedstrijden. Bovendien werd hij dit jaar Nederlands kampioen 65cc kleine wielen. Daarbij wordt hij gesteund en gecoacht door zijn vader Wilco. Daan: “Motorrijden en mijn familie, dat is het allerbelangrijkste. Niet alleen mijn vader, maar ook mijn broer Kas, die altijd zorgt voor het technisch onderhoud van de motor.”

Het was Wilco Overveld die de jongens warm maakte voor de motorcross. “Ik heb zelf in het verleden ook wel aan motorcross gedaan. Niet heel lang en niet op niveau, hoor, maar Kas vond het leuk en dus kocht ik een motor voor hem. Hij heeft wel wat gecrost, maar niet heel fanatiek. Toen hij ermee ophield, verkocht ik zijn motor en bracht die naar Hartelman in Hengelo. Ik had Daan destijds bij me en die was toen nog maar drie jaar oud. Op het moment dat ik de motor van Kas de motorzaak binnenbracht,  zag ik een aantal PW’tjes staan, kleine motoren. Even later hoor ik: Papa, papa! Zat Daan op zo’n motortje. Tja, toen was papa wel meteen verkocht.”

Mini-50

Wilco kocht voor Daan een PW’tje. In eerste instantie reed Daan nog met zijwieltjes, omdat hij nog zo klein was. Maar dat duurde niet lang. “Na drie keer gingen de zijwieltjes er al af. Daan was dus nog geen vier jaar en toen is hij er eigenlijk al mee begonnen”, vertelt Wilco.

Eerst reed Daan op zijn motortje bij een speeltuin in de buurt, waar een groot grasveld bij was. “We gebruikten pionnetjes en zo heb ik geleerd om bochten te maken. Toen dat goed lukte, gingen we naar mijn thuisbaan bij TCD in Hummelo, De Heksenplas. Niet zo heel lang daarna stapte ik over op een 50cc, een mini-50, omdat ik nog niet zo groot was en ik daardoor nog niet op een 50 paste.”

Wedstrijden

Voor Daan was het wennen om op een echte motor te rijden, want het ging best hard. Toen hij zich goed thuis voelde op de mini-50 maakte hij de overstap naar de originele 50cc. In de tijd die volgde kreeg hij ruimschoots de gelegenheid om te trainen en wedstrijden te rijden. Hij was inmiddels vijf jaar. “Want je mag pas op een crossbaan rijden als je vijf bent”, legt Wilco uit.

De eerste wedstrijden waren clubwedstrijden en streekwedstrijden in Halle, Hummelo en Varsseveld.  Daarin nam Daan het op tegen andere jongens op motoren. Hij was wel vaak de jongste deelnemer. “Na twee jaar trainen zijn we gaan deelnemen aan Nederlands Kampioenschappen en toen Daan zeven jaar was, werd hij Nederlands kampioen 50cc”, vertelt Wilco.

Na het kampioenschap maakte Daan de overstap naar een 65cc motor. “Dat was wel een hele grote stap. Bij een 50 hoef je alleen maar gas te geven en remmen, maar bij een 65 moet je schakelen, koppelen, remmen, terugschakelen. Je moet veel meer onthouden en dat maakte het best lastig”, vertelt Daan.

Hij had ongeveer een jaar nodig om eraan te wennen. Wilco: “In het eerste jaar hebben we wel wat wedstrijdjes gereden, maar nog niet op hoog niveau.”

“Ik reed eerst op grote wielen, want dat is gemakkelijker in het zand. Dat rolt beter. Maar tijdens een belangrijke wedstrijd kwam ik in de eerste bocht ten val en iemand reed over mijn knie heen. Ik ben gewoon weer opgestapt en ben nog twaalf minuten doorgereden.” Later bleek de knie van Daan gebroken. Wilco: “Gelukkig was het een mooie breuk en hoefde hij niet geopereerd te worden, maar wel van zijn lies tot zijn enkel in het gips.”

Een half jaar duurde het voordat Daan weer zover was dat hij weer kon rijden. “Ik heb toen nog heel even op een Husqvarna 65cc met grote wielen gereden om het jaar af te maken.”

Marcel Hartman

Na dat jaar stapte Daan over naar een nieuwe trainer en kreeg hij een nieuwe motor, een GasGas en deze had weer kleine wielen. “Daan heeft nu een  hele goede trainer, Marcel Hartman. Hij was vroeger de bondscoach van het Nederlands motorsportteam en hij traint Daan nu één keer in de twee weken. We reden tot dat moment op grote wielen, omdat Daan heel lang is, maar Marcel wilde graag dat hij terug ging naar kleine wielen, want dan konden we Europese wedstrijden gaan rijden”, vertelt Wilco.

Sindsdien neemt Daan deel aan internationale wedstrijden, reed hij zich regelmatig bij de beste tien en nam hij ook deel aan het EK. Wilco: “Tijdens het EK gingen de training en de tijdtraining al heel goed, maar toen kwam de echte wedstrijd en toen klapte hij dicht. Daar was hij eigenlijk nog net te jong voor, maar hij reed nog wel netjes rond en eindigde als elfde, dus dat was toch nog best goed.”

Daan werd vervolgens door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) zelfs uitgenodigd om voor Nederland het wereldkampioenschap te rijden. Wilco: “Maar toen kwamen ze erachter dat Daan drie weken te jong was om aan dat evenement mee te mogen doen. Dus toen ging het niet door.”

Nederlands kampioen

Het lukte hem daarna wel om het Nederlands kampioenschap 65cc kleine wielen te behalen. Met nog twee wedstrijden te gaan, hoefde Daan nog maar één manche uit te rijden om de titel binnen te halen. Hij had in de eerder verreden wedstrijden al genoeg punten binnengehaald. Hij reed tijdens het NK een goede tijdtraining waardoor hij een gunstige startplek kon kiezen en reed toen regelrecht naar de winst. 

De titel was een mooie afsluiting, want inmiddels is Daan overgestapt op een 85cc KTM motor. “Daar was hij eigenlijk nog te jong voor, maar we hebben dispensatie aangevraagd en gekregen. Nu gaan we eerst een jaar trainen en in 2025 gaan we weer wedstrijden rijden, namelijk het Nederlands kampioenschap en het Duits kampioenschap.” Voor Daan gaat het eigenlijk allemaal niet snel genoeg en hij kijkt er nu al naar uit om het zand weer hoog op te laten stuiven.

___________________________________________________________________

MIJN Verhaal

De Achterhoek zit vol met mooie, bijzondere verhalen over mensen, verenigen en actualiteiten. In de rubriek MIJN verhaal leest u hier iedere maand over. Ga voor meer artikelen over de rubriek MIJN Verhaal naar de volgende link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-verhaal/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *