MIJN Verhaal – Ontwerp Achterhoekse vlag geeft Paul Heutinck een rijk gevoel

Mijn verhaal van Paul Huetinck

In de Achterhoek kent iedereen de Achterhoekse vlag. Je ziet die niet alleen aan heel veel vlaggenmasten, maar ook als sticker achterop een auto, op mokken, sokken, aanstekers, T-shirts, sloffen en nog veel meer artikelen. “De Graafschap heeft ook nog een tijdje in een shirt gespeeld met de vlag erop,” aldus Paul Heutinck, die de vlag heeft ontworpen.

Paul Heutinck is geboren en getogen op een boerderij in Beltrum, maar verliet de Achterhoek om een opleiding te volgen aan de Grafische School in Rotterdam. Na zijn opleiding bleef hij daar negentien jaar wonen en werken, maar de Achterhoek bleef toch trekken. Sinds 2006 werkt hij bij reclamebureau GiesbersRetail en woont hij in Winterswijk.

Zwarte Cross

In mei 2018 werd door de organisatie van de Zwarte Cross een wedstrijd uitgeschreven voor het ontwerpen van een vlag voor de Achterhoek. “Ik zag dat op Facebook. De ontwerpen die al waren aangeleverd kon je bekijken, maar de creaties met koeien, trekkers, klompen en bier spraken mij niet aan. Een echt goede vlag maken, vond ik wel een uitdaging en ik besloot om mee te doen”, vertelt Paul.

“Ik had ooit ergens een luchtfoto van de Achterhoek gezien, een lappendeken van onregelmatige gevormde weides, in verschillende kleuren groen, met bochtige weggetjes met de bomenrijen van het coulisselandschap. Dat beeld wilde ik als basis gebruiken. Ik zocht op internet naar zo’n luchtfoto en vond een perfect exemplaar, dat mij het juiste Achterhoek-gevoel gaf.”

Ontwerpen

Paul maakte wat schetsen. “De eerste waren echt lappendekentjes. Je moet ergens beginnen. Maar ik vond het teveel op de Brabantse vlag lijken. Ik was nog niet tevreden, dus terug naar de basis. Kijken naar de luchtfoto. Ik besloot dat ik verder moest inzoomen. Ik zoomde in op een kruising van wegen, met boompjes erlangs. De weg moest niet helemaal recht, maar met een kleine kromming en ook niet wit, maar licht zandkleurig. Langzaam groeide de vlag naar het eindresultaat.” Dit voorstel stuurde Paul in. “Je kon online stemmen op al die vijfhonderd inzendingen. De twintig vlaggen die de meeste stemmen kregen werden uitgekozen. Daar zat mijn vlag ook bij!” Een commissie met daarin onder andere de burgemeester van Oost Gelre en de Achterhoekse coryfeeën Bennie Jolink en Lonneke Sloetjes koos uiteindelijk de vlag van Paul Heutinck als winnaar. “Ik werd op maandag 2 juli 2018 in de trein naar huis gebeld door Stefan Groothuis, die vertelde dat mijn vlag het was geworden. ’s Avonds kwam hij langs en had hij een contract bij zich. Als ik dat tekende, was mijn vlag de winnaar, maar stond ik wel de rechten af. Ik besloot ervoor te gaan.”

Historisch besef

Paul werd uitgenodigd voor de persdag van de Zwarte Cross. Tijdens de rondleiding werd de vlag onthuld en kreeg Paul zijn prijs uitgereikt: onder andere een vlag en vlaggenmast en tien jaar gratis toegang tot de Zwarte Cross op en daar maakt hij nog altijd graag gebruik van.

Door alle interviews daarna groeide Pauls historisch besef, ook omdat hij regelmatig werd gevraagd naar zijn Achterhoekse herkomst. “Ik vroeg me af wat mijn eigen historische achtergrond was en ging me verdiepen in onze stamboom.” Het werd een omvangrijk project dat een lijvig en prachtig geïllustreerd boek en een reünie met alle afstammelingen van Derk Heutinck en Maria te Morsche opleverde.

“Tegenwoordig ben ik me daardoor nog meer bewust van onze Nedersaksische herkomst, want ik denk dat we daar vandaan komen. Ik voel mij daardoor nog meer verbonden, ook met de mensen uit Drenthe en Groningen. En door de Nedersaksische taal, die tegenwoordig officieel erkend is. Het zou mooi zijn om de plaatsen in de Achterhoek een dubbel naambord te geven, net zoals in Friesland. Dan zou er op het plaatsnaambord van Groenlo ook Grolle komen te staan.”

Groot succes

De Achterhoekse vlag werd uiteindelijk een groot succes. “In eerste instantie liep de verkoop van de vlag redelijk, tot op 6 januari 2019 de vlag op het NOS journaal verscheen. Ze kwamen een interview met mij doen voor NPO radio 1 en dat was ook een voorbereiding voor het journaal, dus ze maakten ook een filmpje. De Feestfabriek berichtte dat de verkoop van vlaggen steeg van 150 per week naar 100 vlaggen per dag!”

Ondanks het succes van de vlag is Paul Heutinck door het afstaan van de rechten er dus niet rijk van geworden, maar dat vindt hij niet erg. “De vlag is nu van alle Achterhoekers. Ook van de vlag van Nederland heeft niemand de rechten. Iedereen kan het ontwerp vrij gebruiken. Mijn doel was destijds om een goede vlag te maken en als vormgever/communicatie-expert heb ik met deze vlag het ultieme bereikt. Het is een eerbetoon aan mijn ouders, voorouders, mijn afkomst, mijn regio. Ik ben blij dat ik wat voor de Achterhoek heb kunnen betekenen, door mijn talent, ervaring en gevoel te bundelen en in te zetten.”

___________________________________________________________________

MIJN Verhaal

De Achterhoek zit vol met mooie, bijzondere verhalen over mensen, verenigen en actualiteiten. In de rubriek MIJN verhaal leest u hier iedere maand over. Ga voor meer artikelen over de rubriek MIJN Verhaal naar de volgende link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-verhaal/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *