Autobedrijf Harold Arendsen

Opel Kadett B als grote favoriet

Aan de hand van foto’s van vóór en na de restauratie zijn de verschillen goed te zien. Jo en Mario Heuveling en Nico Stokman hebben al verschillende oldtimers onder handen genomen. Dat gebeurt uiterst gedegen. Ze zijn technisch onderlegd en hebben oog voor detail, zo blijkt. Gaat niet bestaat niet, is het credo van het drietal.

Tijdens de gezamenlijke restauratieprojecten kiezen vader en zoon en hun kameraad niet voor de makkelijke weg, want ze streven naar perfectie. Soms zijn onderdelen niet meer te koop en het zelf maken is zeker bij het plaatwerk regelmatig aan de orde. Dat kost denkwerk en doorzettingsvermogen. “Als het even niet gaat, kun je beter één of twee dagen stoppen en dan daarna weer met frisse moed verder gaan. Dat werkt het beste”, zegt Mario Heuveling (52) uit Wehl, de jongste van het drietal. Zijn vader Jo (75) uit ’s-Heerenberg knikt bevestigend. “Vaak komen oplossingen ’s nachts naar boven. Dan kun je haast niet wachten tot de volgende ochtend om ermee aan de slag te gaan en het in praktijk te brengen.”

Opel Kadett B is favoriet als het om restauratieklussen gaat. Vijf exemplaren hebben de heren in bezit, waarvan twee gezamenlijk. Mario beschikt over een tweedeurs Kadett B uit 1972 met 1.200 cc en 55 pk. De gouden kleur maakt hem bijzonder. “Ik kreeg deze auto toen ik 13 jaar was op mijn verjaardag, dat weet ik nog goed”, aldus de eigenaar. Zijn vader betaalde er destijds, bijna veertig jaar geleden, 250 gulden voor. “We hebben de wagen samen gerestaureerd, een mooi project waar ik met veel plezier op terugkijk.” Mario rijdt erin sinds hij zijn rijbewijs haalde. De Kadett doet nog steeds dienst en verkeert in prima staat. “Deze auto heeft veel gevoelswaarde en gaat nooit meer weg. De oude eigenaar uit Zelhem vertelde ooit dat hij hem graag terug wilde hebben, maar dat gaat niet gebeuren.”

‘Velen hebben wel een herinnering aan het model’

Jo Heuveling brengt veruit de meeste uurtjes door in de garage en heeft de meeste ervaring met de restauratieprojecten. Hij heeft een crèmekleurige Opel Kadett B uit 1973. Hij deed elf jaar over de opknapbeurt. “Het was echt een wrak, ik kocht hem voor 25 gulden.” Foto’s tonen zijn gelijk. Er viel veel eer aan te behalen. “Hij moest helemaal worden gestript en daarna was het weer langzaam opbouwen. Dat is altijd de uitdaging. En samen weet je meer dan alleen.” Zelfs het reviseren van de motor en de versnellingsbak kunnen de autoliefhebbers zelf. Ook Nico beschikt over een gerestaureerde Kadett B, het gaat om een babyblauwe automaat uit 1972.

Gezamenlijk hebben ze nog een zeldzame showauto (een Kadett B coupé rally uit 1969) en een professionele raceauto, een Kadett B Sport met 100 pk, eveneens uit 1972. “Met die laatste rijden we af en toe op de circuits in Zandvoort en Zolder. Dan maken we er een leuk uitstapje van. Hoe snel het gaat? 180 kilometer per uur is mogelijk, verder gaat de teller niet.” Resteert de vraag: waarom hebben de heren een voorliefde voor juist de Opel Kadett B? “Het is gewoon een leuke auto met een simpele techniek die daardoor goed te onderhouden is. Velen hebben wel een herinnering aan het model. We krijgen dan ook vaak een duimpje of een gulle glimlach van mensen die ons zien rijden.”

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *