Vervoer

Openbaar vervoer in de Achterhoek: Uitdagingen en kansen

Het Nederlandse openbaar vervoer staat bekend om zijn efficiëntie en uitgebreide netwerk. Echter, in landelijke gebieden zoals de Achterhoek, brengt het onderhouden van een adequaat openbaar vervoersysteem aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Het wegvallen van buslijnen kan de toegankelijkheid en mobiliteit van de lokale bevolking in gevaar brengen.

Helaas heeft ook de Achterhoek de impact van het wegvallen van buslijnen ervaren, zoals bijvoorbeeld het wegvallen van buslijn 56 tussen Borculo en Deventer. Inwoners van Lochem en Borculo hadden plotseling geen goede aansluiting meer op werk, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen. Meer dan 4000 mensen ondertekenden een petitie, maar vervoersbedrijf Arriva gaf aan dat het afnemende aantal reizigers, het toenemende aantal drempels en een snelheidswijziging hen geen gelegenheid gaf om anders te besluiten.

Toch kwam er uiteindelijk na vragen van de gemeenten Borculo en Lochem een extra (bus) mogelijkheid. Lijn 57 (Deventer-Laren) ging doorrijden naar Lochem en Borculo. Hierdoor ontstond er een overstapvrije verbinding, waardoor de scholengemeenschappen in Lochem en Deventer beter bereikbaar werden. Lijn 57 en 58 rijden nu allebei 1 keer per uur.

Veranderingen

Maar ook elders in de Achterhoek kregen reizigers te maken met veranderingen. Budgettaire beperkingen en heroverwegingen van routes leidden tot het schrappen van verbindingen. En ook in de avonduren veranderde er het een en ander. Uit de cijfers van Arriva bleek dat er maar weinig gebruik werd gemaakt van het openbaar vervoer in de avond. Vier procent van de reizigers reisde met de bus ná 20.00 uur. Op sommige trajecten werden meerdere lijnen daarom samengevoegd tot één lijn. Ook dit leidde tot bezorgdheid en protesten van lokale bewoners, die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer voor hun dagelijkse behoeften.

GAON

De Achterhoek werkt met het oog daarop aan een publieke mobiliteitsaanpak met een coöperatief gedachtegoed. GAON gaat ervoor zorgen dat alle reiswensen op één plek worden geregeld en betaald. Ook het combineren van reizen wordt makkelijker, met als voordeel dat er geen lege (of bijna lege) busjes meer door de Achterhoek rijden.

Op 25 april werd de eerste ‘mobiliteitshub’ – een vervoersknooppunt – in de Achterhoek feestelijk geopend. De hub biedt reizigers betere over- en opstapmogelijkheden en een groter, gevarieerder aanbod van duurzame en slimme vervoersmogelijkheden. Het is een herkenbare plek waar allerlei vervoer – bus, (deel)auto, (deel)fiets, Haltetaxi – bij elkaar komt.

Het doel is om de komende jaren nog tientallen hubs in het gebied te creëren, waarbij iedere hub steeds verder wordt uitgebreid in (vervoers-)mogelijkheden.

Belangrijke rol

Het openbaar vervoer heeft daarin een belangrijke rol. Naast de treinen en bussen van Arriva gaat in 2026 gaat ook de RegioExpres rijden, de sneltrein Doetinchem-Arnhem. Behalve de reguliere buslijnen zijn er ook andere busdiensten: zo rijden er in Doetinchem twee Vlinderlijnen als aanvulling op de reguliere dienstregeling. Op het station stap je op vaste tijden vanuit je bus of trein in de Arriva Vlinder. Vertrekken vanaf één van de andere haltes op de route kan ook.

Op stations en busstations in de Achterhoek vind je steeds meer deelfietsen die simpel te reserveren en te betalen zijn. Ook zijn er steeds meer locaties in de regio waar dorpsauto’s (elektrische deelauto’s) staan, onder meer in Bredevoort, Doetinchem, Groenlo en Zieuwent.

Vervoer op maat

Als je niet met eigen vervoer of openbaar vervoer kunt reizen, brengt de regiotaxi ZOOV Op Maat je waar je naartoe wilt: bijvoorbeeld naar de kleinkinderen, de markt of het ziekenhuis. In de Achterhoek én daarbuiten, zelfs naar Duitsland. Je hebt voor ZOOV geen indicatie nodig en je kunt maximaal 40 kilometer reizen.

De Haltetaxi gaat van halte naar halte en niet van deur tot deur zoals ZOOV Op Maat. De Haltetaxi heeft geen vaste vertrektijden en rijdt op het moment dat jij wil. Daarmee is er altijd een goede aansluiting op de vertrek- of aankomsttijden van de buurtbus, bus of trein.

Even boodschappen doen of een partner in het verzorgingstehuis bezoeken: het is niet voor iedereen vanzelfsprekend. ANWB AutoMaatje zorgt ervoor dat vrijwilligers met een auto in contact worden gebracht met minder mobiele plaatsgenoten. In de Achterhoek (Winterswijk) heeft Automaatje in twee jaar tijd al tienduizend ritten verzorgd. Ook gemeente Oost Gelre is met Automaatje aan de slag en uiteindelijk komt dit vervoer in de hele Achterhoek.

De electrocar, een vervoermiddel voor ouderen en mensen met een beperking, rijdt in meerdere dorpen in de Achterhoek. Het gebruik is gratis, de chauffeurs zijn vrijwilligers.

Het openbaar vervoer speelt een cruciale rol in het dagelijks leven van de inwoners van de Achterhoek, maar door samen te werken, innovatieve oplossingen te omarmen en de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten, worden uitdagingen overwonnen en een duurzaam en veerkrachtig openbaar vervoersysteem gecreëerd dat tegemoetkomt aan de behoeften van alle inwoners van de Achterhoek.

___________________________________________________________________

MIJN Special

In MIJN Magazine belichten we maandelijks één specifiek thema en deze vormt dan een special binnen de overige redactiepagina’s. Dit keer was dat Buiten leven. Meer MIJN Specials zien? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-special/

Verder lezen

Huisdier
Erop uit
Leven
MIJN Magazine

MIJN Huisdier

Ook voor onze huisdieren is het straks vakantie. Ze logeren bij een pension of worden eens lekker onder handen genomen in een salon. Vooral bij warm weer valt het aan

Taal
Bedrijfspresentaties
Financiën

Taal

Als notaris en medewerker op een notariskantoor ben je dagelijks bezig met taal. Communiceren, corresponderen en het maken van akten. En die akten bevatten ambtelijke, wettelijke taal. Vrijwel dagelijks krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *