Een markante auto. De BMW 321 is gestroomlijnd en stijlvol, dat heeft zeker met de rondingen te maken. Door de bijzondere vormgeving spreekt de wagen velen tot de verbeelding. Vanwege de uitstraling figureerde het model meer dan eens in klassieke gangsterfilms
‘Het kostte bloed, zweet, tranen én ergernis’
Piet Wanders (84) snapt dat maar gedeeltelijk. “Ik begrijp de link, maar de auto is lang niet snel genoeg voor gangsters, haha.” Met 45 pk aan boord zou een topsnelheid van 110 kilometer per uur mogelijk moeten zijn. De eigenaar van een 321 heeft daar zijn twijfels bij. “Als je 80 rijdt, stuitert hij al over de weg. Dat komt door die kleine bandjes, het zijn diagonaalbandjes. Hard rijden vind ik sowieso geen optie. Rustig toeren over de binnenwegen is veel leuker.”
Met 80 km per uur stuitert hij over de weg
De inwoner van Winterswijk heeft een BMW 321 uit 1948 in bezit. Er zijn er tussen 1939 en 1950 ruim 8.900 van geproduceerd. “Je ziet ze niet veel meer, zeker niet in goede staat”, weet Wanders. “Exemplaren staan vooral nog in Rusland en Finland, vaak zijn het wrakken.”
Niet erkend
De naoorlogse BMW 321 wordt overigens niet door BMW erkend. De fabriek in Eisenach viel na de Tweede Wereldoorlog in de zone van de Sovjet-Unie. “Originele onderdelen werden vanuit het magazijn in Eisenach naar Rusland getransporteerd. Daar kon de BMW 321 worden afgebouwd. Ze waren vooral bestemd voor hoge legerofficieren, het was namelijk een hele luxe auto.” Vanaf 1952 werd in de fabriek in Eisenach het merk EMW gevoerd. De wagen van de oldtimerliefhebber reed lange tijd rond in Letland. De eigenaar heeft er allerlei documenten bij, zoals het officiële identificatieplaatje met alle gegevens.
Opknappen
In 1999 kocht hij de auto in Velp. “Ik had al verschillende klassiekers gereden, zoals een Mercedes 170 VA, DAF 55 en 66, Triumph TR3A en een Maserati 3500 GT. De BMW 321 kwam eigenlijk toevallig op mijn pad en in een dolle bui koop je hem.” Het opknappen ervan werd een heel project. Met behulp van anderen waaronder zijn zoon kon twee jaar geleden, na ruim 20 jaar, de wagen eindelijk veilig de weg op. “De EMW motor werd vervangen door een origineel gereviseerd BMW motorblok met versnellingsbak, want die hoort erin.
Verkopen
Alles bij elkaar heeft het bloed, zweet, tranen én ergernis gekost. Ik heb hem meerdere malen te koop aangeboden. Maar dan gaven ze me er een fooi voor, daar had ik geen zin in. Dus moest ik wel doorgaan. Uiteindelijk heeft het ook wel voldoening gegeven.” Vanwege gezondheidsredenen wil Piet Wanders de auto nu verkopen. “Natuurlijk doet dat best wel zeer, maar ik gun deze bijzondere wagen aan een echte liefhebber.”
___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.