Restauratie Citroën Traction Avant toch voltooid

Jochem Beunk

Een klassieker met allure. De Citroën Traction Avant uit 1955 van Theo Venderbosch heeft alles mee. De kleuren zwart en rood zorgen voor een chique uitstraling. De sierlijke vormen en de opvallende spatborden met grille maken de grotendeels authentieke oldtimer tot een lust voor het oog. “Het is een wonderlijke auto”, zegt de trotse eigenaar uit Borculo.

De restauratie van de Citroën Traction Avant 11BN van Theo Venderbosch (72) stond jarenlang op een erg laag pitje. De wagen was in onderdelen weggestopt in de schuur en er werd amper naar omgekeken. “Het had geen prioriteit, dus ik schoof het project steeds vooruit. Het komt wel een keer, dacht ik telkens.” Zijn buurvrouw bleef nieuwsgierig en vroeg regelmatig wanneer de auto gereed zou zijn. Vrienden en familie werden zelfs cynisch. ‘Die krijgt hij nooit klaar’, hoorde Theo op verjaardagen. Afgelopen Pasen kon hij de sceptici verrassen. Samen met zijn vrouw Corrie maakte hij als eerste ritje met de Franse klassieker een rondgang langs bekenden die daar wel even van opkeken. De missie was voltooid. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

‘Het is een wonderlijke auto’

Van uitstel geen afstel

Theo, een gepensioneerde automonteur, kocht de Citroën Traction namelijk al in 1996. “De wagen was helemaal verrot en werd in onderdelen aangeboden. De prijs maakte het interessant. Met de koop nam ik wel een risico, want zat alles er wel bij? Ik moest de verkoper op zijn woord geloven.” Het zat mee, er miste geen onderdeel. Theo zette de klassieker in elkaar en de wagen reed zelfs. Maar er moest nog veel gebeuren, gezien de slechte staat. “Ik ben toen begonnen om de hele auto te slopen en allereerst alleen het plaatwerk onder handen te nemen. Toen dat na ongeveer een jaar, na veel stralen en lassen, was gelukt is hij in de grondlak gezet.” De rest van de klus werd bijna twintig jaar uitgesteld. Totdat de voormalige automonteur de smaak te pakken kreeg. Het resultaat stemt Theo en Corrie tevreden. “Daar
mag hij best trots op zijn”, vertelt zijn echtgenote. “Het was een heel gepriegel, maar Theo heeft engelengeduld. Hij wil het gewoon perfect in orde hebben.” Dat is zeker gelukt. Het stel geniet al een tijdje van de oldtimer. “We hebben al wat ritjes gemaakt, het is lekker toeren. Veel werkt mechanisch, daardoor voel ik wel meer machinist dan chauffeur haha.” Het is een bijzondere auto, aldus de Achterhoeker. “Het unieke zit in de voorwielaandrijving, vandaar ook de naam Traction Avant. Heel innovatief voor die tijd. Verder zit er torsievering op. Zelf ben ik onder de indruk van de mooie details, zoals de deurklink, grill en koplampen. We gaan er hopelijk nog lang plezier van hebben.”

Revolutionaire auto

De grote man achter het ontwerp van de Citroën Traction Avant is André Lefebvre. Op 24 maart 1934 werd het nieuwe model, de Traction Avant, getoond. Autojournalisten waren het er unaniem over eens dat het om een revolutionaire auto met een uitstekende wegligging ging. De opvolger van de Traction Avant werd op 5 oktober 1955 tijdens de Parijse autosalon onthuld: de DS 9 was een geweldige sensatie. Het succes van de ‘snoek’ betekende in principe het einde van de Traction Avant, waarvan het laatste exemplaar in 1957 de fabriek in Parijs verliet. In totaal werden er zo’n 750.000 van gebouwd.

Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.

Meer MIJN Auto? Klik dan hier!

MIJN Auto – juni 2020
Uitgever – MIJN Magazine
Auteur – Richard Stegers
Fotografie – Jurgen Pillen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *