Autobedrijf Harold Arendsen

Ronald Posthuma besmet met het Volkswagen virus

“De VW T1 Samba uit 1963 heeft een prachtige uitstraling. De bus trekt dan ook veel bekijks. Meer nog dan een Ferrari en je hebt gelijk aanspraak”, zegt de trotse eigenaar Ronald Posthuma. Hij heeft duidelijk een hobby aan oldtimers. Hij houdt van de sfeer tijdens toerritten en evenementen. “Het is leuk met gelijkgezinden. Je voelt je er snel thuis.”

Oldtimer busjes zijn schaars en razend populair. Ver voor de hype kocht Ronald Posthuma uit Aalten al twee exemplaren die inmiddels enorm in waarde zijn gestegen. “Ze zijn tegenwoordig onbetaalbaar. Het blijkt een goede investering, maar daar is het me niet om te doen. Ik heb er vooral veel plezier van.” Posthuma is gek op klassiekers, altijd al geweest. Hij begon met een Golf 1, Opel Commodore coupé en een Volvo Amazone. “Daarna raakte ik besmet met het Volkswagen virus en volgde er een Kever cabrio. Die is helaas afgebrand door een benzinelek.” Twintig jaar geleden kwam hij in de gelegenheid om twee VW busjes aan te schaffen. “Ze
stonden ergens in een schuur, via via hoorde ik dat. Ik had een keer een T1 busje zien staan op de camping. Daardoor raakte ik enthousiast. Je zag ze destijds amper. De meeste zijn op de schroothoop terecht gekomen.” Ronald kreeg de kans ze voor een aantrekkelijke prijs aan te schaffen. Het ging om een T1 Samba spijlbus uit 1963 en een T1 paneluitvoering uit 1958. De Samba verkeerde in redelijke staat en
restaureerde hij met zijn kameraad. Vooral het interieur werd onder handen genomen. Ook werd de wagen opnieuw gespoten. Dat gebeurde in de originele kleuren rood en donker bruin. Nu twintig jaar later is de bus nog steeds prachtig om te zien, om door een ringetje te halen. “De Samba is de meest luxe uitvoering”, weet Ronald. “Hij beschikt over een schuifdak en maar liefst 23 ramen, daarom wordt hij ook wel een 23-raams bus genoemd. Je hebt er een prima zicht. Ze werden gebruikt als luxe taxibus of als mini touringcar.”

Deze busjes zijn tegenwoordig onbetaalbaar

De groene T1 paneluitvoering, bleef lange tijd in een hoek staan. Onlangs besloot de oldtimerliefhebber ook deze samen met zijn kameraad in orde te maken. “Met alleen een achterraam is deze geschikt als camperbusje Die willen we gaan gebruiken voor vakanties en meerdaagse evenementen.” Daarnaast heeft Ronald ook nog een beige VW Kever Ovaal uit 1956 in bezit. Deze wagen heeft de naam ovaal meegekregen omdat de spijl in de achterruit in deze uitvoering is weggehaald. Met spijl heet het model brilletje. “Het is soepel rijden in de Kever, je kunt goed meekomen met het verkeer. De Samba rijdt wat meer spartaans, daarin moet je harder werken.” Het sleutelen en opknappen van klassiekers vindt hij erg prettig om te doen. Vandaar dat hij op zoek is naar een nieuw project. Een bril Kever is daarbij favoriet.

___________________________________________________________________

MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *