Johan Arentsen

Johan Arentsen: ‘Schuren en plamuren, heerlijk om te doen’

De Achterhoek telt opvallend veel oldtimerliefhebbers. Ze rijden graag in hun ‘troetelkindjes’, maar het sleutelen eraan vinden ze vaak minstens zo leuk. Het gaat veelal om bijzondere auto’s met een interessant verhaal. Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Met deze keer de bijzonder fraaie klassiekers van Johan Arentsen.

De reis is vaak mooier dan de bestemming. Johan Arentsen (81) weet er alles van. Hij heeft enorm veel plezier in het restaureren van oldtimers. “Sleutelen, schuren en plamuren, dat is heerlijk om te doen. Een fijn tijdverdrijf, zeker in de wintermaanden.” Maar als de soms jarenlange klus geklaard is, zorgt dat zeker ook voor een brede glimlach. “Als de auto kan worden gestart en mooi loopt, geeft dat uiteraard veel voldoening.” Hij bezoekt regelmatig beurzen en evenementen met zijn dochter Sabine.

Doffe geluid

De inwoner van Aalten heeft al verschillende succesvolle restauraties achter de rug. De hobby begon toen hij van zijn oom in Friesland een motorfiets kon kopen. “Het ging om een NSU Max uit de jaren vijftig. Daarvoor was ik niet zo’n sleutelaar. Ik had nooit gedacht dat ik het zou kunnen, heb alles zelf ontdekt.” In de schuur staat nu nog een prachtige René Gillet motorfiets uit 1924. Wat Johan aanraakt, verandert in goud. Dat geldt beslist voor zijn klassiekers. Hij heeft er drie in bezit zoals de Austin Healey MK3. De wit met rode versie uit 1964 beschikt over een betere vering dan zijn voorgangers en draairamen in plaats van opzetramen. “De uitstraling van de auto en het geluid maken hem zo geliefd”, weet de eigenaar. “Je hoort hem al van verre aankomen met dat kenmerkende doffe geluid. Ik heb de uitlaat bewust aan de zijkant gezet zodat ik het zelf ook goed kan horen, haha.”

Revolutionair

De Jaguar XK120 DHC (Drop Head Coupé) in de originele Maroon Red kleur is net gerestaureerd door Johan. Hij heeft de stijlvolle sportauto uit 1953 twee jaar in eigendom. “Er zijn van dit model maar 1.700 exemplaren gemaakt. Daardoor zie je ze niet veel op de weg.” De XK120 was voor die tijd revolutionair vanwege de 6 cilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en maar liefst 175 pk. “De restauratie was best een klus, de wagen is helemaal uit elkaar geweest. Maar nu kan ik er mee de weg op.” Ook de rode Jaguar E-type uit 1973 van de Achterhoekse autoliefhebber is een plaatje. Het ontwerp spreekt hem erg aan. “Hij geniet bekendheid als de mooiste auto in die tijd gemaakt. Met 275 pk en een topsnelheid van 245 km per uur mag je er ook qua prestaties veel van verwachten. Zo hard rijd ik trouwens nooit hoor, 100 km is voor mij al een mooie snelheid.”     

___________________________________________________________________

Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *