Hij raakt niet uitgesproken over zijn bijzondere collectie. Stephan Besselink (53) weet er veel van en is terecht trots op zijn verzameling van karakteristieke motorfietsen en een antieke auto. Allemaal hebben ze een eigen verhaal. Het is duidelijk dat de Achterhoeker een voorliefde heeft voor vooroorlogse klassiekers. “Ik vind vooral de oude techniek mooi. Heel bijzonder hoe ze het bedacht hebben. Daar kan ik echt van genieten.”
Je kijkt je ogen uit. In de ‘showroom’ van Stephan Besselink in het buitengebied van Zieuwent staan prachtige exemplaren, soms ouder dan een eeuw. De motorfietsen zijn duidelijk in de meerderheid. Maar de enige oldtimer auto maakt ook indruk. Het gaat om een Hillman Minx uit 1933 die in 1934 op kenteken werd gezet. Het model is schaars in ons land. “Ik vermoed dat er nog vier van zijn, in Engeland zie je ze wel meer. Maar daar komt ie ook vandaan.”
Een schijntje
Op de motorkap staat een bordje met de reclametekst van destijds. ‘Een zuinige wagen, slechts 1 liter benzine op 13 kilometer. Een moderne automobiel. Kenmerkend zijn de enorme snelheid, de absolute betrouwbaarheid en volkomen veiligheid. Prijzen vanaf 1.795 gulden.’ Een schijntje vergeleken met de huidige prijzen van auto’s. Al wil de eigenaar daar wel een kanttekening bij plaatsen. “Voor die tijd was het toch al een flink bedrag. Ter vergelijking: ons huis kostte in de jaren dertig 900 gulden, zo heb ik me laten vertellen.”
Impulsieve aankoop
Besselink heeft de Hillman, bordeauxrood met zwart van kleur, nu vijf jaar in bezit. “Ik ben een echte motorman, maar mijn vrouw heeft meer met klassiekers. We zagen de oldtimer op vrijdagavond op internet te koop staan en amper 24 uur later stond hij achter ons huis. Een impulsieve aankoop waar we overigens geen moment spijt van hebben gehad. Nadat ik hem technisch had nagekeken liep hij gelijk, al had hij zo’n twaalf jaar stilgestaan. Het is trouwens waardeloos rijden, zeker niet comfortabel”, zegt hij eerlijk. “Maar de beleving maakt het geweldig.”
Hobby
Besselink heeft meer met motorfietsen. Hij groeide op met brommers en motoren. “Ik hield van de snelheid en reed net zo lang tot de tank leeg was. Het sleutelen werd ook al snel een passie.” Dat laatste doet hij nog steeds. Met 9 vooroorlogse (sommige met zijspan) en 2 naoorlogse motorfietsen is dat ook wel nodig. De hobby begon met de aanschaf van een Peugeot P108 uit 1933. De oudste is een Royal Anfield RE180 uit 1912 die nog moet worden aangeslingerd. Maar ook de Douglas Boxer uit 1914, de Rudge Multi uit 1923 (automaat met Daf-techniek) en de AJS Bigport uit 1925 zijn bijzonder. “De Scott Squirrel staat nog bovenaan mijn verlanglijstje. Die is mooi van lelijkheid.”
___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere klassieker of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.
___________________________________________________________________
MIJN Auto
Stoere muscle cars, stijlvolle klassiekers en andere bijzondere auto’s. MIJN Magazine zet iedere maand een andere Achterhoekse auto met bijzonder verhaal in de spotlight. Meer bijzondere auto’s? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-auto/