De Achterhoek telt opvallend veel oldtimerliefhebbers. Ze rijden graag in hun ‘troetelkindjes’, maar het sleutelen eraan vinden ze vaak minstens zo leuk. Het gaat veelal om bijzondere auto’s met een interessant verhaal. Iedere maand staat op deze plek een ander voertuig in de schijnwerpers. Met deze keer de Unimog van Wim Jolink.
Unimog. Oftewel Universal Motor Gerät, met als betekenis: universele motormachine. De naam zal niet iedereen bekend in de oren klinken. Het gaat om een kleine vrachtwagen van Mercedes-Benz. Ze hebben stuk voor stuk een robuust uiterlijk en ogen vrij vierkant. “Unimog is de grootste hobby van me”, zegt Wim Jolink. “Ik ben er verknocht aan geraakt. Op de eerste plaats komen mijn vrouw en dochter, daarna volgen de Unimogs, haha.” Het eerste prototype liep eind 1946 van de productieband. Unimog staat vooral bekend als een landbouwvoertuig dat niet harder mag rijden dan 40 kilometer per uur. Ze worden ook door het leger en gemeentes gebruikt. Er zijn in de loop der jaren verschillende modellen verschenen met veel verschillende specificaties. “Het is een echte alleskunner”, weet Jolink. “Hij is heel geschikt om spullen mee te vervoeren, maar je kunt er ook prima mee op het land werken of rondom huis. Maaien, hooien, ploegen, zagen, graven. Er zijn verschillende toepassingen te koppelen. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken.”
Uitdaging
De 69-jarige inwoner van Varsseveld heeft inmiddels twee exemplaren van Unimog in eigendom die hij ook regelmatig gebruikt. Het gaat om een groene Unimog 403/U54 uit 1967 en een oranje 403/U800 uit 1984. De oud-medewerker van Kaak in Terborg is technisch goed onderlegd, hij doet dan ook veel zelf. “Met deze vrachtwagens ben je nooit klaar. Er is altijd wel wat. Maar dat is niet erg, ik vind het sleutelen prachtig om te doen. Het is vaak de uitdaging is om een oplossing te zoeken, als iets niet werkt. Dat is soms net een puzzel, heel leuk. Zeker als het lukt!”
Specialist
De groene Unimog kocht Wim in 2001. “Ik werkte destijds bij Kaak en kreeg vanwege mijn 25-jarig dienstverband een bonus. Dat geld wilde ik besteden aan een kleine vrachtwagen. Handig voor allerlei klussen rond het huis, we wonen in het buitengebied.” Hij kwam uit bij Unimog, een in zijn ogen technisch hoogwaardig voertuig. “Ik had er toen nog nooit van gehoord, maar inmiddels mag je me wel een specialist noemen.” Wim gaat er met zijn vrouw inmiddels zelfs mee op vakantie. Hij kocht een container die achter de cabine kan worden bevestigd. De kiepbak maakt dan plaats. De container, ook wel koffer genoemd, dient als leefruimte met keuken en slaapplek. “Het is echt slow travelling, heel basic. De gratis stroom komt van de zonnepanelen op het dak. In Duitsland is deze vorm van kamperen heel gewoon. In Nederland niet. Als we ergens overnachten, trekt dat veel bekijks. Dan is de Unimog een echte bezienswaardigheid.”
___________________________________________________________________
Oproep
Heeft u een bijzondere auto of kent u iemand met een fraai voertuig? Laat het ons weten via redactie@mijnmagazine.nl en misschien staat uw oldtimer een volgende keer in de schijnwerpers.