In de transportsector is de afgelopen jaren enorm veel veranderd. Het ging van de balpen naar digitalisering. Vroeger belde een chauffeur voor een paar dubbeltjes vanuit Italië naar de planning in Nederland, maar tegenwoordig heeft elke vrachtwagen een laptop en een satelliet op de auto en weet een bedrijf altijd precies waar je bent. Toch blijft het vak van vrachtwagenchauffeur nog altijd veel mensen trekken en de sector doet er alles aan om het hun personeel zo goed mogelijk naar de zin te maken.
Rudi Aagten (61)
Internationaal vrachtwagenchauffeur bij Baks Logistiek in Borculo
Sem Klein Bleumink (20)
Internationaal vrachtwagenchauffeur bij Baks Logistiek in Borculo
Rudi Aagten (61) is al sinds 1989 internationaal vrachtwagenchauffeur en sinds 2008 in dienst bij Baks Logistiek in Borculo. “Ik koos ervoor om vrachtwagenchauffeur te worden omdat veel mensen in mijn kennissenkring dat ook waren. Het vak heb ik geleerd bij Hannink in Winterswijk en daar heb ik bijna 25 jaar gewerkt. In de loop der jaren deed ik huiftransport, koeltransport, bulktransport en nu zit ik bij Baks Logistiek in het tanktransport. Ik ga richting pensioen en bij ons in het transport zeggen ze dan: Nog één truck en dan is het gebeurd. Terwijl ik er wel een beetje naar uit kijk, maar ik doe het werk nog altijd met zoveel passie.
Ik heb een hele mooie tijd gehad, al was ik veel van huis. Het is tegenwoordig strakker geregeld, compleet anders dan vroeger en bij Baks Logistiek is het prima georganiseerd. Voor de nieuwe jongens maken ze bij ons op het bedrijf gelukkig allerlei nieuwe constructies, door bijvoorbeeld met twee man op één wagen te rijden. Ze kunnen vier dagen rijden en dan drie dagen vrij. Dat is mooi, want dan ben je minder lang weg en zo houden we ook jonge mensen aan het werk.”
Sem Klein Bleumink (20) is één van die jonge mensen. Hij haalde twee jaar geleden zijn vrachtwagenrijbewijs. Verschillende van zijn familieleden zijn ook vrachtwagenchauffeur en sinds ruim anderhalf jaar is hij als internationaal vrachtwagenchauffeur bij Baks Logistiek werkzaam. Hij is nog zo jong, dat hij de gemiddelde leeftijd bij Baks Logistiek behoorlijk naar beneden trekt.
“Ik rij nu met levensmiddelen, diervoer en diverse oliën en het mooie is dat je overal in Europa komt. Ook op veel plekken waar mensen op vakantie gaan en dat is leuk. Je bent veel onderweg, maar je vrachtwagen is ook een beetje je thuis. Het is ook mooi dat het fysiek niet een heel zwaar beroep is. Ik werk in een week gemiddeld best wat uren, maar ik vind het goed te doen. Het is vooral zaak dat je goed je kop erbij houdt. Ik ben van plan om voorlopig nog bij Baks Logistiek te blijven werken, want ik heb daar prima naar mijn zin.”
Feiten en cijfers
- In Gelderland maakte het aantal openstaande vacatures in de transportsector een verdubbeling door. Waar het in 2020 om zo’n 2500 aanbiedingen ging, steeg het aantal in 2022 op het hoogtepunt naar 5000.
- In de provincie Gelderland worden negen regio-specifieke clusters van bedrijven en instellingen benoemd, die als sterk en kansrijk gezien worden. Transport & logistiek is er daar één van.
- In 2021 waren bijna 99.000 personen werkzaam in één van de negen regionale clusters in de Achterhoek. Daarmee waren de clusters goed voor 76% van de totale werkgelegenheid in de regio. Dat is meer dan op landelijk niveau, want daar is het aandeel 61% van de totale werkgelegenheid.
- In de Achterhoek neemt Transport & Logistiek een aandeel van 9% van de totale werkgelegenheid voor haar rekening. Met meer dan 10.000 banen vormt de sector ook een belangrijk fundament van de regionale economie.
- Ten opzichte van Nederland is sprake van meer krapte op de Achterhoekse arbeidsmarkt voor beroepen in de sector Transport & Logistiek.
___________________________________________________________________
Droombaan
Benieuwd naar andere verhalen en droombanen? Laat je inspireren door Achterhoekse initiatieven via https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-achterhoek-werkt/