Zoeken
In

In beweging naar de toekomst

Mobiliteit is een essentieel onderdeel van het dagelijks leven in de Achterhoek. Van auto’s en fietsen tot openbaar vervoer en innovatieve deeloplossingen, de regio ontwikkelt zich snel op het gebied van vervoer. Tegelijkertijd groeit de aandacht voor duurzaamheid, bereikbaarheid en inclusiviteit.

Voor veel Achterhoekers blijft de auto het voornaamste vervoermiddel. Ruim 75% van de werkende inwoners gebruikt de auto om naar het werk te gaan, blijkt uit cijfers van de provincie Gelderland (2023). De gemiddelde woon-werkafstand in de regio ligt op circa 18 kilometer, wat de afhankelijkheid van de auto verklaart.

Toch neemt de druk op het autoverkeer toe. Files rondom Doetinchem en Zutphen zijn geen uitzondering meer, en er is groeiende aandacht voor de CO2-uitstoot van verkeer. Gemeenten zetten daarom in op deelmobiliteit, carpoolen en elektrische voertuigen. Inmiddels telt de Achterhoek ruim 350 publieke laadpunten, een aantal dat gestaag groeit.

Fietsen

Fietsen is allang niet meer alleen recreatief. Steeds meer inwoners gebruiken de fiets en vooral de elektrische variant, voor woon-werkverkeer. Volgens de Fietsersbond gebruikt ruim 30% van de inwoners de fiets voor dagelijkse verplaatsingen. Dat is meer dan het landelijk gemiddelde.

De regio investeert volop in fietsinfrastructuur. Er ligt inmiddels meer dan 1.000 kilometer aan fietspaden, waarvan een groot deel is geasfalteerd en verlicht. Ook zijn er plannen voor snelfietsroutes, bijvoorbeeld tussen Doetinchem, Varsseveld, Lichtenvoorde en Groenlo. Daarnaast worden er deel-fietssystemen getest, met elektrische fietsen op strategische plekken, zoals stations en bedrijventerreinen.

Openbaar vervoer

De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet overal vanzelfsprekend. Vooral in kleinere dorpen rijden bussen minder frequent, of zelfs helemaal niet. Toch maken dagelijks zo’n 10.000 reizigers gebruik van de treinverbindingen tussen onder andere Winterswijk, Doetinchem en Arnhem, volgens Arriva (2023). Om de bereikbaarheid te verbeteren, wordt geëxperimenteerd met flexibele vervoersvormen, zoals de ‘ZOOV Op Maat’ of de ‘HaltetaxiRRReis’. Deze diensten kunnen via een app of telefoon worden besteld en sluiten beter aan op de behoefte van inwoners die verder van reguliere haltes wonen. Een interessant voorbeeld is de integratie van verschillende vervoersvormen via Mobility as a Service (MaaS). In de Achterhoek loopt sinds 2022 een pilot waarbij gebruikers via één app een reis kunnen plannen, boeken en betalen – inclusief fiets, bus, deelauto en taxi.

Duurzaamheid in opmars

Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda. Het programma ‘Slim Reizen Achterhoek’ stimuleert duurzame mobiliteit door onder andere werkgevers te ondersteunen bij het vergroenen van het woon werkverkeer. Ruim 250 bedrijven doen hier inmiddels aan mee, bijvoorbeeld door medewerkers toegang te geven tot deelauto’s of leasefietsen. Ook de overgang naar elektrisch vervoer verloopt voorspoedig. In 2024 was bijna 1 op de 15 nieuw geregistreerde auto’s in de Achterhoek elektrisch, een groei van ruim 60% ten opzichte van 2022. Gemeenten investeren bovendien in meer laadpalen en geven voorrang aan zero-emissiezones in dorpskernen. Daarnaast wordt ingezet op de verduurzaming van het goederenvervoer. Steeds meer bedrijven werken met logistieke hubs om ritten te combineren, wat de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert.

Slim, schoon en verbonden

De mobiliteit in de Achterhoek verandert snel. Waar vroeger de auto centraal stond, ontstaat nu een veelzijdiger landschap waarin duurzaamheid, technologie en sociale rechtvaardigheid een grotere rol spelen.

Toekomstige ontwikkelingen richten zich op betere afstemming tussen verschillende vervoersmiddelen, het vergroten van digitale toegankelijkheid, en verdere uitbreiding van het laadnetwerk. Daarnaast zullen slimme verkeerssystemen, zoals dynamische verkeerslichten en sensorgebruik, zorgen voor meer doorstroming en veiligheid.

De ambitie is helder: een regio waar iedereen veilig, betaalbaar, duurzaam én zelfstandig kan reizen, of dat nu per fiets, bus, auto of een gedeeld vervoermiddel is.

Mobiliteit in de Achterhoek is volop in beweging. Met een mix van technologische innovatie, lokale samenwerking en aandacht voor duurzaamheid en inclusiviteit ontstaat een regio die niet alleen goed bereikbaar is, maar ook klaar is voor de toekomst. De sleutel? Blijven investeren in oplossingen die werken voor álle inwoners – jong én oud, mobiel én minder mobiel

Inclusieve mobiliteit

Mobiliteit moet voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht leeftijd, inkomen of fysieke beperking. In de Achterhoek is dit een speerpunt van beleid. Zo zijn vrijwel alle nieuwe bushaltes rolstoeltoegankelijk en wordt het aanbod van de regiotaxi uitgebreid voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

Daarnaast zijn er projecten gericht op mobiliteitsarmoede, waarbij mensen geen toegang hebben tot een eigen auto of goed OV. In 2024 werd in de gemeenten Berkelland en Oude IJsselstreek een project gestart met sociale deelauto’s: elektrische voertuigen die tegen lage kosten beschikbaar zijn voor mensen met een laag inkomen of zonder rijbewijs, inclusief begeleiding in het gebruik. Ook ouderen worden actief betrokken bij verkeersveiligheid en mobiliteitskeuzes. Via lokale ouderenbonden en welzijnsorganisaties worden informatiebijeenkomsten georganiseerd over e-bikes, verkeersregels en alternatieve vervoersmogelijkheden.

___________________________________________________________________

MIJN Special

In MIJN Magazine belichten we maandelijks één specifiek thema en deze vormt dan een special binnen de overige redactiepagina’s. Dit keer was dat Buiten leven. Meer MIJN Specials zien? Klik dan op deze link. https://www.helemaalachterhoek.nl/category/mijnmagazine/mijn-special/

Verder lezen